Bygget av Västlänken har havererat. Man ligger långt efter tidsplanen och i början av 2024 är pengarna slut. Det ändrar ju förutsättningarna rejält för tågtrafiken i Halland på Västkustbanan.
Regelbunden tågtrafik från Varberg, med stopp bland annat i Väröbacka och Åsa skulle startas upp 2026. Då var förutsättningarna att Västlänken var klar, tunneln i Varberg var färdig och ett förbigångsspår vid Lekarekulle, norr om Åsa, var byggt. Liberalerna anser också att ett stopp i Frillesås bör byggas. Frillesås är en ort som kommer expandera.
Region Halland/Hallandstrafiken kan inte sitta och vänta på en lösning kring Västlänken som kanske inte kommer eller dröjer. Färdig Västlänk 2033-35 pratas det om.
Därför är det viktigt att man nu, tillsammans med berörda kommuner, förutsättningslöst försöker hitta alternativa lösningar så att fler kan åka tåg till arbete, skola och nöjen.
Ingen annan lär driva Hallands intressen.
Tommy Rydfeldt (L), kommunfullmäktige/kommunstyrelsen Kungsbacka
✔ Hattrick på 14 minuter ✔ Oväntat tremålsskytt ✔ Jätteförlusten
York ger mersmak med rik historia och spännande miljöer
Nu ska gymnasiet ge föräldrar och elever bättre information
I snart sju månader har förre rikspolischefen Anders Thornberg varit landshövding i Halland. För NH berättar han om sitt nya jobb, vad som upprör honom mest, vilken påverkan Nato har på länet och vem Onsalamannen är. Han berättar också hur det är att vara misstänkt för ett allvarligt brott.