Bygget av Västlänken har havererat. Man ligger långt efter tidsplanen och i början av 2024 är pengarna slut. Det ändrar ju förutsättningarna rejält för tågtrafiken i Halland på Västkustbanan.
Regelbunden tågtrafik från Varberg, med stopp bland annat i Väröbacka och Åsa skulle startas upp 2026. Då var förutsättningarna att Västlänken var klar, tunneln i Varberg var färdig och ett förbigångsspår vid Lekarekulle, norr om Åsa, var byggt. Liberalerna anser också att ett stopp i Frillesås bör byggas. Frillesås är en ort som kommer expandera.
Region Halland/Hallandstrafiken kan inte sitta och vänta på en lösning kring Västlänken som kanske inte kommer eller dröjer. Färdig Västlänk 2033-35 pratas det om.
Därför är det viktigt att man nu, tillsammans med berörda kommuner, förutsättningslöst försöker hitta alternativa lösningar så att fler kan åka tåg till arbete, skola och nöjen.
Ingen annan lär driva Hallands intressen.
Tommy Rydfeldt (L), kommunfullmäktige/kommunstyrelsen Kungsbacka
Hanhalsbon har skapat en föreläsning om vägen tillbaka
✔ Dissen mot rivalen ✔ Sommarbandyskolan ✔ Värvningen de missade
IVO har granskat händelsen
✔ Kaptensskiftet ✔ Viktigaste nyförvärvet ✔ Den nya målvaktsduon
Den 2 maj 1945 insåg tre unga tyska flygare att kriget var förlorat. De hade ingen lust att kapitulera i Norge utan nödlandade på isen på Torne träsk. Planet sjönk senare till botten, men 1986 fick en brokig samling äventyrare för sig att det skulle bärgas. Pensionerade polisen och hembygdsforskaren Sune Börjesson berättar här den spännande historien om hur Kungsbacka blev centrum för expeditionen.