Förra året ansökte vi om att våra tre barn, då 14, 12 och 6 år gamla, skulle få studera en kortare period – 18 skoldagar – vid den svenska skolan i Thailand. Skolan har enbart behöriga yrkeserfarna lärare och följer den svenska läroplanen. Trots det fick vi avslag från Kungsbacka kommun.
Våra barn har hög närvaro, fina betyg och en stark vilja att lära. För oss handlade det inte om semester, utan om en unik möjlighet till utveckling – både akademiskt och personligt. Att vistas i ett annat land och delta i en svensk skola där innebär att barnen tränar språkliga, sociala och kulturella förmågor. De får uppleva hur det är att leva i en annan kultur, möta olikheter och växa som människor. Det är värdefulla erfarenheter som stärker deras förståelse för världen och deras plats i den – något som i högsta grad ligger i linje med skolans uppdrag.
Skollagen (1 kap. 4 §) slår fast att utbildningen ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Den ska också förmedla respekt för mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar – något som blir mycket konkret när man får uppleva andra kulturer i praktiken.
Enligt 7 kap. 18 § skollagen kan en elev få ledigt från den ordinarie undervisningen om det finns ”synnerliga skäl”. Begreppet ska bedömas individuellt. I våra barns fall borde både deras goda skolresultat och den särskilda situation vår familj befann sig i ha beaktats.
Vår dotter hade året innan varit svårt sjuk, vilket var en omtumlande och påfrestande tid för hela familjen. Hon stod dessutom inför nya undersökningar under våren, vilket skapade oro och stress hos både henne och oss som föräldrar. Vi sökte därför en möjlighet att under en kort tid få återhämta oss, skapa nya minnen tillsammans och samtidigt låta barnen fortsätta sin utbildning i en trygg och stimulerande miljö.
Kommunen valde ändå att avslå – utan att väga in vare sig barnens tidigare prestationer, skolans kvalitet eller vår familjs särskilda omständigheter. Det upplevs som både trångsynt och fyrkantigt.
Vi menar att kommunen borde tolka lagen med mer barnperspektiv och förståelse för helheten. Skollagens syfte är att stödja barns utveckling, inte begränsa den till ett klassrum i hemkommunen.
Ironiskt nog har våra barn vid flera tillfällen haft obehöriga lärare i kommunens egna skolor – något som Kungsbacka uppenbarligen accepterar. Jag kan ge flera exempel där obehöriga lärare sitter på tjänster år efter år i Kungsbacka kommuns skolor. Att då ifrågasätta en svensk skola utomlands med fullt behörig personal framstår som både inkonsekvent och orättvist.
Vi önskar att Kungsbacka vågar se större – att utbildning kan ske i fler sammanhang, på fler platser, men med samma mål: att våra barn ska växa, lära och må bra.
En familj i Kungsbacka som önskar mer öppenhet i skolpolitiken
Läs mer debatt:
Debatt: Gör fler hundrastgårdar i kommunen
Debatt: Kungsbacka behöver sina träd
Debatt: Varför spara på äldre och sköra?
70-åringen ser fram emot Scandi Gruppens nybygge
Linda och Mathias jobbar på fritiden för att rädda byggnaden
Han pantsatte sitt hus när satsningen inleddes. Johnny Wallerman trodde stenhårt på affärsidén och det visade sig att han hade helt rätt. Nu siktar hans företag Selectric Sverige AB mot en omsättning på över en halv miljard kronor. – I början satt vi hemma, vi hade inte råd med lokaler. Men vi såg hela tiden potentialen.




