DEBATT 2020-11-24 KL. 17:17

Debatt: Orimligt väntan på tandreglering

Debatt: Orimligt väntan på tandreglering
Debattören anser att det är orimliga köer för tandreglering.

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter


Kungsbackas politiker vill gärna framhäva Kungsbacka som en modern kommun med massor av goda möjligheter och ser mycket gärna att vi har en stor inflyttning av nya kommunmedborgare. Det byggs nya bostäder överallt för att ge plats.


Fler kommuninvånare medför att andra enheter behöver växa de med, för att kunna ta hand om alla nya som nu sätter bo i vår gemensamma kommun.



Tråkig nyhet


Enheter jag då tänker på är sjukvård och tandvård. Idag blev jag återigen ”översprungen” av den tråkiga nyheten att i denna rika välfungerande kommun så finns det endast en tandläkare som arbetar med tandreglering för barn och ungdomar i kommunen.


Detta innebär då att denna stackars ensamma tandläkare nu är ansvarig för alla barn och ungdomar som har behov av specialistvård inom tandreglering. Det kan ju vem som helst räkna ut att väntetiden för barn och ungdomar som bor i Kungsbacka kommun och är i behov av tandregleringshjälp får vänta orimligt länge på hjälp!



Vänta i flera år


Visst det sker en prioritering men har inte alla barn och ungdomar rätt till hjälp inom en rimlig tid? Så som det är nu är det flera års väntetid...


Svaret man får hos tandläkaren är att vi gör så gott vi kan. Självklart gör de sin del, men vad gör politikerna?



Läs fler debattartiklar här

FAMILJ 2026-06-23 KL. 18:00
Premium

"Att se människor utvecklas är min drivkraft"

Drömmen var stridspilot – nu är hon chef i kommunen

Stor intervju: Möt HK Aranäs nya tränare
HANDBOLL 2026-06-22 KL. 19:45
Premium

Stor intervju: Möt HK Aranäs nya tränare

✔ Vägen till Kungsbacka ✔ Ombyggnationen ✔ Oförstående till debatten

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | NYHETER 2026-06-24 KL. 21:00
Se dragkamp av högsta klass i sommar
Premium | KRÖNIKOR 2026-06-24 KL. 14:45
Krönika: Kaninhålet

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

FN-soldaten återvänder – söker svar om insatserna

FN-soldaten återvänder – söker svar om insatserna

Han har varit på åtta utlandsmissioner, varav fem under den blå FN-flaggan. Nu har Åsabon Adam Folcker tagit ledigt från jobbet i ett år för att göra återbesök i Kosovo, Makedonien, Bosnien, Liberia och Libanon. Han ska kolla läget sådär 20 år efter det senaste uppdraget: Hur blev det egentligen? Resorna ska resultera i tidningsartiklar och möjligen också en bok så småningom.