Bamba utgör största trängselrisken på Aranäs
Sedan skolstarten för en knapp månad sedan har två personer på Aranäsgymnasiet insjuknat i covid-19. Det har varit svårt att helt undvika trängsel i skolan, särskilt i bamba, men fler åtgärder har satts in vartefter problem har identifierats.
Eleverna Ludvig Salén, Fabian Fallai, Maximilian Wegelius och Melvin Isaksson tror att många är dåliga på att följa markeringar i golvet och liknande.
– Det har varit trångt vid några tillfällen, men inte så ofta. I bamba har det varit lite trängsel i kön och åtgärderna följs inte alltid. Det är mycket personligt ansvar, berättar Jesper Ljung som läser första året på teknikprogrammet på Aranäsgymnasiet.
Jesper Ljung på teknikprogrammet är inte orolig att bli smittad av coronaviruset i skolan.
Programkamraterna Fabian Fallai, Ludvig Salén, Maximilian Wegnelius och Melvin Isaksson nämner även de matköerna som ett trängseltillfälle.
– Men annars är det inte så mycket trängsel, säger Fabian.
Däremot är killarnas upplevelse att restriktionerna inte efterlevs i särskilt hög utsträckning. De tror att många struntar i markeringar i golvet, isärflyttade bänkar och uppmaningar om handsprit. Trots detta är de inte oroliga för att bli smittade av coronaviruset i skolan.
– I klassrummen är det som vanligt, säger Ludvig.
Cynthia Runefjärd, förvaltningschef för gymnasium och arbetsmarknad, medger att man har stött på problem med att hålla social distansering under de första skolveckorna.
– Jag skulle säga att det är svårt att undvika trängsel. Det handlar om unga vuxna och även om vi försöker ha organisatoriska förutsättningar för att sprida ut eleverna så vill de vara nära, säger hon.
Cynthia Runefjärd, förvaltningschef för gymnasium och arbetsmarknad.
Som exempel på detta nämner Cynthia Runefjärd att elever flyttar tillbaka bänkar som dragits isär och väljer att kramas och sitta nära sina vänner på rasterna. Lärare och annan personal har i uppgift att påminna eleverna om att hålla avstånd, på lektionstid.
– Men när eleverna sitter utanför sina klassrum kan vi inte ha vakter som går runt och säger att de ska hålla avstånd. Då är det ju det personliga ansvaret som gäller, säger Cynthia Runefjärd.
Vissa klasser är stora, med över 30 elever.
– Vi ser själva stora svårigheter i att vi har stora klasser och klassrum som ser ut som de gör, säger Cynthia Runefjärd.
Sedan en tid har man övergått till att i största möjliga mån ha hemklassrum, så att eleverna stannar på en plats i skolan medan lärarna flyttar sig mer.
– Våra allra största klasser försöker vi förlägga i teatern och i våra fyra miniaulor.
Vakter i matkön
Precis som eleverna säger har situationen i bamba varit det enskilt största bekymret sett ur ett trängselperspektiv.
– I början trodde vi att eleverna själva skulle ta handsprit innan de gick in, och att de skulle kunna hålla avstånd i kön utan att någon sa till dem. Men nu har vi en vakt vid varje matkö, berättar Cynthia Runefjärd.
Mattiderna är redan maximalt utspridda, men man har vidtagit en annan åtgärd för att ytterligare minska risken för stora folksamlingar vid lunchen.
– Vi har beställt matvagnar så att ett antal klasser kommer äta sin mat ute i klassrummen istället för i bamba. Så vi sätter in nya åtgärder och hoppas att de ska föra oss i rätt riktning.
Cynthia Runefjärd betonar att de nya åtgärderna inte är direkt kopplade till de två sjukdomsfallen. Även om man inte sett några fall alls hade man utfört ytterligare anpassningar för att minska trängsel. Aranäsgymnasiet har omkring 1 700 elever, och det är omöjligt att veta om de covidsjuka smittades i skolan eller på fritiden.
– Jag tycker personligen att två bekräftat smittade är jättelite. Jag tror att vi kommer få vänja oss vid att vi kommer ha smittade med jämna mellanrum i såhär stora verksamheter, med den rörelse vi har i samhället totalt sett.
– Även om vi skulle lyckas till hundra procent i våra klassrum, vilket vi inte gör, så skulle eleverna ändå kramas och vara nära varandra så fort de går utanför dörren, fortsätter Cynthia Runefjärd.
Stort personligt ansvar
Enligt förvaltningschefen består skolans ansvar i att skapa förutsättningar, uppmana och kommunicera kring vikten av att hålla avstånd. Många av eleverna är myndiga och fattar sina egna beslut.
– Vi jobbar mycket med att kommunicera att det är stort personligt ansvar. Det handlar väldigt mycket om att påminna, påminna, påminna, säger Cynthia Runefjärd och tillägger att regionens smittskydd varit tydliga med att kommunikation är en viktig nyckel.
Dialogen med skyddsombud och elevskyddsombud har fungerat bra.
– Vi träffas varje vecka och pratar om vad som funkar, vad som inte funkar och vad vi kan göra bättre.
Om situationen skulle förändras till det sämre finns det en plan för att övergå till delvis distansundervisning.
– Det känns tryggt för alla att vi skulle kunna ställa om snabbt om vi skulle komma till en sådan punkt, säger Cynthia Runefjärd.