Vildmarksliv och vandring på schemat
På lägergården Koitjärve vid Lygnerns södra strand spenderar Vittra Forsgläntans äldsta elever sin Vittradag. Efter vandringen på 17 kilometer mellan skolan och Koitjärve får de testa på att leva vildmarksliv.
Annica Torstensson berättar om allemansrätten för Stellan Nilsson, Albert Ankargren och Ludvig Halvarsson.
Eleverna i årskurs nio har antagit utmaningen att promenera från skolan till Koitjärve i Fjärås. Väl framme i Koitjärve har de sedan slagit läger, gjort samarbetsövningar och övernattat med sina klasskompisar.
– Årets tema för Vittradagen är hälsa och lärande. I Koitjärve får de bortsett från en gedigen promenad testa på att leva vildmarksliv där de bor i tält och lagar lägermat på egen hand, säger Sandy Björnwall, rektor på Vittra Forsgläntan.
Åldersanpassat
Beroende på vilken årskurs eleven går i spenderas Vittradagen på olika ställen. Förskoleeleverna håller sig på skolgården för att bli bekanta med skolan och sina nya klasskompisar. Eleverna i åldersspannet mellan förskola och gänget i Koitjärve är på Tingbergsvallen och testar på friidrott och olika sammarbetsövningar.
Under dagen får eleverna utveckla sina vittraförmågor - kreativitet, samarbete, planering och utförande. Allting de gör är sedan kopplat till läroplanen som i sin tur är kopplad till FN:s globala mål.
– Eleverna ska förstå sammanhanget mellan de olika delarna och vilken värld vi lever i. Det som händer i världen är också viktigt i skolan. När elever ser samband mellan skola och samhälle blir de motiverade och tycker undervisningen är roligare, säger Sandy Björnwall.
Fem stationer
Det finns fem olika stationer i Koitjärve som eleverna alternerar mellan. Bland annat får de lära sig att lägga tryckförband, hjälpas åt att bygga en eldstad och hur man räddar en person i nöd med en livboj.
– Det handlar om att eleverna ska samarbeta med varandra på olika sätt på de olika stationerna, säger Sandy Björnwall.
Efter utflykten till Koitjärve kommer eleverna utvärdera och resonera kring upplevelsen och sina tankar om de olika momenten.
– Vi vill att eleverna ska bli medvetna om sig själva och sedan kunna fatta kloka beslut i framtiden.