Annons

Vildmarksliv och vandring på schemat

På lägergården Koitjärve vid Lygnerns södra strand spenderar Vittra Forsgläntans äldsta elever sin Vittradag. Efter vandringen på 17 kilometer mellan skolan och Koitjärve får de testa på att leva vildmarksliv.

Skola | 12 September 2021 16:00

Annica Torstensson berättar om allemansrätten för Stellan Nilsson, Albert Ankargren och Ludvig Halvarsson.

FOTO: Eric Andersson

Eleverna i årskurs nio har antagit utmaningen att promenera från skolan till Koitjärve i Fjärås. Väl framme i Koitjärve har de sedan slagit läger, gjort samarbetsövningar och övernattat med sina klasskompisar.

– Årets tema för Vittradagen är hälsa och lärande. I Koitjärve får de bortsett från en gedigen promenad testa på att leva vildmarksliv där de bor i tält och lagar lägermat på egen hand, säger Sandy Björnwall, rektor på Vittra Forsgläntan.

Åldersanpassat

Beroende på vilken årskurs eleven går i spenderas Vittradagen på olika ställen. Förskoleeleverna håller sig på skolgården för att bli bekanta med skolan och sina nya klasskompisar. Eleverna i åldersspannet mellan förskola och gänget i Koitjärve är på Tingbergsvallen och testar på friidrott och olika sammarbetsövningar.

Rektor Sandy Björnwall tycker det är viktigt att eleverna får samarbeta med varandra i en annan miljö än skolans lokaler.

Under dagen får eleverna utveckla sina vittraförmågor – kreativitet, samarbete, planering och utförande. Allting de gör är sedan kopplat till läroplanen som i sin tur är kopplad till FN:s globala mål.

– Eleverna ska förstå sammanhanget mellan de olika delarna och vilken värld vi lever i. Det som händer i världen är också viktigt i skolan. När elever ser samband mellan skola och samhälle blir de motiverade och tycker undervisningen är roligare, säger Sandy Björnwall.

Fem stationer

Det finns fem olika stationer i Koitjärve som eleverna alternerar mellan. Bland annat får de lära sig att lägga tryckförband, hjälpas åt att bygga en eldstad och hur man räddar en person i nöd med en livboj.

– Det handlar om att eleverna ska samarbeta med varandra på olika sätt på de olika stationerna, säger Sandy Björnwall.

Frida Odén, Janina Hendtman och Carla Lindahl lär sig vad alla symboler på en orienteringskarta betyder.

Efter utflykten till Koitjärve kommer eleverna utvärdera och resonera kring upplevelsen och sina tankar om de olika momenten.

– Vi vill att eleverna ska bli medvetna om sig själva och sedan kunna fatta kloka beslut i framtiden.

Annons

KOMMENTERA ARTIKELN

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.

Läs Även

Undervisning på distans efter covidutbrott

Vård Två sjundeklasser får nu undervisning på distans sedan man upptäckt flera fall av covid bland eleverna. Det handlar ...

Så fördelas skolmiljarden

Skola Snart klubbar fullmäktige fördelningen av den så kallade skolmiljarden. Lejonparten föreslås gå till grundskolan som har ...

Här kan nya Åsaskolan byggas

Skola Nu finns ett förslag till var nya Åsaskolan ska byggas. I dag beslutar kommunledningen om tjänstemännen ska ...
Annons