Tågtunnel en usel lösning
Vem vill ha en tågtunnel genom Kungsbacka för 12 miljarder och en byggtid på tolv år? Troligen ingen. Därmed får nog kommunledningen ge upp förhoppningen om att slippa järnvägsbarriären genom centrum.
Både Kungsbacka och regionerna vill att tågtrafiken av miljöskäl ska öka kraftigt. Men det kräver troligen fyra spår in till Göteborg. Förutom problemet med att få plats med dem mellan Varbergsvägen och bebyggelsen, innebär det en rejäl barriär som skiljer väster från öster.
Men om man gräver ner spåren då? Den idén har konsultfirman Norconsult nu studerat, och resultatet är inte så hoppfullt.
Konsulterna har räknat på 1 900 meter tunnel och 2 200 meter öppet schakt från Hede station och ner till Inlagsbron. Dessutom en ny betydligt större station i centrum.
Det blir komplicerat att bygga, inte minst som den vanliga spårtrafiken måste vara igång samtidigt. En grov uppskattning visar på en grundkostnad på 8,5 miljarder kronor, men troligen blir den dyrare. En uppskattning är dubbelt så mycket som ombyggnaden av hela Göteborgs station som är beräknad till 6 miljarder.
Och vad ännu värre är, byggtiden tror konsulterna blir runt tolv år!
Norconsult avslutar med en jämförelse vad det skulle innebär att låta fyraspårsbarriären i stället dela Kungsbacka:
”Kostnaden för breddning av befintliga broar och portar vid nya spår i markplan bedöms uppgå till ca 50 miljoner kronor. Till det kommer grundförstärkning av nya spår där kostnaden uppskattas till ytterligare 65 miljoner kronor.”
Alltså sammanlagt 115 miljoner i stället för 8 500 miljoner. Man skulle också kunna lösa den mest akuta barriäreffekten genom att göra en station som går över spåren som en slags jättelik bro.
Så konsulterna slutsats är:
”Vår rekommendation är att man överväger andra alternativ än tågtunnel.”