Streetdance när eleverna fick önska
Elever på Kollaskollans fritidsverksamhet ska under 10 veckor få ägna sig åt dans. Instruktörerna Mikaela Barrera Birath och Linda Edemell visar hur man dansar streetdance.
Kan dans påverka kreativitet, ge piggare elever och stärka deras sätt att kommunicera? Det är personalen samt rektor Malin Johansson på Kollaskolan övertygade om.
– Fritidshemmet ska ju komplettera skolan och inte minst gynna det sociala samspelet. Många åker kanske direkt hem till datorn efter skolan, men vi har väldigt många elever som är inskrivna på vårt fritidshem, ungefär 70 av 230 elever, vilket är en väldigt stor del, säger Malin Johansson.
Hon har därför satt av en del pengar från budgeten till att satsa på aktiviteter inom fritidsverksamheten.
– Och det här är något som väldigt många elever har önskat. Dans är dessutom bra då det handlar om olika uttrycksformer och kreativitet. Vi har märkt att sådana här satsningar ger så mycket och går direkt tillbaka in i skolan med piggare elever.
Elever var med bra från de första stegen. Att de hade kul gick inte att ta miste på.
Varje måndag vid tio tillfällen framöver blir det streetdance och tiodans på eftermiddagarna. Vid första tillfället hade ett gäng nyfikna tjejer och killar samlats för att prova på. Vissa hade provat lite förut, för andra var det ganska nytt. Instruktörerna Linda Edemell och Mikaela Barrera Birath fick dock snabbt med alla på noterna.
– Många rörelser är samma i grunden i olika dansformer, förklarade Mikaela Barrera Birath för klassen varpå instruktörerna började visa på exempel.
– Gör man så här blir det breaking, och så här är det hip-hop, säger instruktörerna och svänger fram och tillbaka till musiken.
Armrörelserna och stegen är liknande, men med viss skillnad i hållning och karaktär.
Gustaf Lavås och Vilma Mellegård tycker att det är riktigt kul med dans.
Två elever som tyckte att det var riktigt roligt med dansen var Vilma Mellegård och Gustaf Lavås.
– Det var jättekul, man fick röra på sig och lära sig nya grejer. Roligast är masken och jag hoppas att få lära mig den där grejen när man ligger på rygg på golvet och snurrar. Men det var lite svårt med poserna, säger Gustaf Lavås.
– Jag gillar poserna, det ska inte vara alltför lätt, tycker Vilma Mellegård.
Hon berättar att hon även tränar balett, och redan från början hade lite koll på hur man rör sig.
Är det något särskilt du vill lära dig?
– Nja, jag vill lära mig lite allt möjligt.
Fem tillfällen streetdance, och fem tillfällen tiodans (pardans och på engelska kallas det ballroom dancing) väntar eleverna. Sedan blir det uppvisning.