SPORT 2022-09-18 KL. 14:00

Stenhårda folkracetävlingar i Förlanda

Av John Skoglund

Massa bilar, mycket publik och full fart på Förlandabanan under helgens folkracetävlingar. Bilar som inte ens kommer till första kurvan för att det är så täta race. Helgunderhållning när den är som bäst.

Stenhårda folkracetävlingar i Förlanda
Stenhårda och täta dueller bjuds publiken på Förlandabanan under tävlingarna i folkrace. Foto: John Skoglund

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter

Fjärås MK är en rutinerad och väl insmord arrangör av tävlingar på hemmabanan i Förlanda. Under helgen var det Hjelmens RövaRRace som avgjordes under två dagar. En av alla hemmaförare är 27-åriga Emelie Bergbom.
– Det har gått bra berättar Emelie som snart ska ut i dagens andra heat. Det är fokus som gäller när man står på startplattan. Det är trångt upp till första sväng, så det krävs en snabb planering efter start för att hålla positionen där.

Startrakan på Förlandabanan startar med asfalt och går sen över till grus. Rakan smalnar av ju närmre kurvan man kommer och det blir gärna kontakt mellan bilarna när förarna inte vill släppa på gasen och förlora sin position. Efter första kurvan har bilarna positionerat sig och då kommer nästa stadie in i förarnas taktik.
– Vi kör tre varv och en gång ska vi ta en alternativ väg som tar lite längre tid, så det krävs bra planering när man ska ta den i sitt lopp, säger Emelie Bergbom och man ser i hennes ögon hur kul hon tycker det är.

Publiken bjuds på närkontakt i varje lopp, bilarna ser ut därefter också.
– Det är tätt, ibland är man beredd på att någon ska köra på en men ibland är man inte beredd och inte vet konsekvenserna, säger Emelie Bergbom.


Emelie Bergbom tävlar för hemmaklubben Fjärås MK. Foto: John Skoglund


Under tävlingarna kraschar bilar och stundtals är det upprörda förare som kliver ur sina bilar som får fraktas bort. Exempelvis får föraren en bra start, leder men de bakomvarande börjar putta på bilen som snart är utanför banan och gruset sprutar åt alla håll. Om föraren inte tar sig själv körandes till startområdet efter loppet är det obligatoriskt med ett snack och koll med ambulanspersonalen som är på plats.
– En bra tävling är en tävling när det inte händer något, säger Thomas Carlsson som arbetar med ambulansen på plats på Förlandabanan.

Killarna i ambulansen är stationerade hela helgen och anlitas av folkracetävlingen.
– Jag vet det att i Motocross så måste vi vara på plats hela tiden, skulle vi åka iväg så får tävlingarna starta igen först när en ny ambulans har kommit, berättar Kristian Almqvist.

Säkerheten är hård och den vana arrangören håller väl på regler som finns.
– Allt kan bara gå på en hundradel, man tror att man kan reagera och flytta på sig men det kan man inte, säger Thomas Carlsson som berättar vidare att det viktigaste jobbet är det förebyggande jobbet för förare, funktionärer och publik.

Doften från grillarna, sirenen som ljuder när det är dags för nytt race och bilarna som börjar varva sina motorer till max och alla vänder sig mot startplattan för att se vad som händer - alltid är det något spännande.


Ambulanspersonal på plats för att snabbt kunna hjälpa till. Thomas Carlsson och Kristian Almqvist. Foto: John Skoglund



Foto: John Skoglund
Foto: John Skoglund
Foto: John Skoglund
Foto: John Skoglund
Foto: John Skoglund
Foto: John Skoglund
Foto: John Skoglund
Foto: John Skoglund
Foto: John Skoglund
Foto: John Skoglund
Foto: John Skoglund
Foto: John Skoglund
Foto: John Skoglund
Foto: John Skoglund
Foto: John Skoglund
Foto: John Skoglund
Ambulanspersonal på plats för att snabbt kunna hjälpa till. Thomas Carlsson och Kristian Almqvist. Foto: John Skoglund

Krönika: Hurra för Europa!
KRÖNIKOR 2025-05-09 KL. 13:30
Premium

Krönika: Hurra för Europa!

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | KULTUR & NÖJE 2025-05-11 KL. 15:00
Lyckad premiär på City Rock
Premium | NYHETER 2025-05-10 KL. 18:05
Lärorikt om hemberedskap

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Kungsbackagäng bärgade tyskt krigsflyg ur isen

Kungsbackagäng bärgade tyskt krigsflyg ur isen

Den 2 maj 1945 insåg tre unga tyska flygare att kriget var förlorat. De hade ingen lust att kapitulera i Norge utan nödlandade på isen på Torne träsk. Planet sjönk senare till botten, men 1986 fick en brokig samling äventyrare för sig att det skulle bärgas. Pensionerade polisen och hembygdsforskaren Sune Börjesson berättar här den spännande historien om hur Kungsbacka blev centrum för expeditionen.