Snart byggs cykelleden
För ett par veckor sedan startade inflytten i Vallbyn, det stora bostadsområdet vid rondellen utanför Fjärås.Om ett par år ska de kunna cykla till centrum.
Där Vallbyvägen möter Varbergsvägen ska det bli en cirkulationsplats. Cykelvägen kommer att korsa Varbergsvägen alldeles norr om rondellen, berättar projektledare Anders Wallergård.
155 nya bostäder de närmaste åren, plus en utbyggnad av Eksta inne i Fjärås, gör att behovet av bättre kommunikationer växer. Och helst vill ju kommunen att Fjäråsborna tar cykeln till centrum och att de som vill vidare fortsätter med tåg.
Men då krävs det cykelvägar, för det är inte roligt att ta sig fram i vägrenen längs Vallbyvägen och Varbergsvägen. Det har Fjäråsbor påpekat länge. Så det har varit en lång process, men nu är planeringen inne i slutskedet.
Det handlar om två etapper.
Först ut blir den drygt två kilometer långa sträckan längs Vallbyvägen.
– Vi räknar med byggstart framåt sommaren, men det beror lite på de nya vattenledningar som läggs i marken från vattentäkten vid Lygnern och in till centrum. Delvis kommer cykelvägen nämligen att ligga ovan på dem, så därför får vi vänta till det är klart, säger kommunens projektledare Anders Wallergård.
Kommunen betalar
Vallbydelen byggs av Trafikverket men är kommunalt finansierad och budgeten ligger på 14,2 miljoner kronor.
– Jag skulle tro att bygget tar runt 8 månader när det kommit igång.
När cykelleden når fram till Varbergsvägen, kommer den att ansluta via en rondell, som gör korsningen trafiksäkrare. Där börjar nästa del, som ska knyta ihop cykelvägen med centrum. Det handlar alltså dels om biten norrut till Hanhalsvägen, dels söderut till Fjärås stationssamhälle där den ansluter till den redan färdigbyggda etappen söderut.
Det här är ett regionalt projekt som drivs av Trafikverket, men som vanligt har kommunen fått slanta upp även här.
– Kungsbacka betalar 50 procent och Trafikverket 50 procent, säger Anders Wallergård.
Högre kostnad
Den här delen är betydligt längre, cirka 3,5 kilometer, och kostnaden blir därmed högre och byggtiden längre.
– Budgeten ligger i storleksordningen 30 miljoner inklusive cirkulationsplats, och jag skulle tro att vi talar om ett års byggtid.
En del osäkra faktorer alltså, men om allt går väl borde spänstiga Fjäråsbor kunna cykla till centrum sommaren 2024!
För den som har synpunkter går det för övrigt bra att skicka in dem till Trafikverket senast den 7 november.