Konstnären Mattias Bäcklin har länge varit på tal som utställare i Konsthallen i Kungsbacka. Nu blir det av, med en utställning full av 3D-utskrivna djurdelar, stora gråmålningar i grafit och blyerts samt videokonst. Foto: Ann Kristin Ekman
 
Blyertsteckningar med kamp mellan stad och natur, en elektrifierad mus i 3D, träsnidade kablar och kontakter och mängder av ekoxar i olika former.
När Mattias Bäcklin ställer ut i konsthallen blir det med ett helt eget universum i olika tekniker.
 
Högsommaren har slagit till för fullt utanför fönstret, med gulgassande sol, klarblå himmel och prunkande grönska. Inne i konsthallen är det istället blyertsgrått för (nästan) hela slanten. Och en del död, i form av 3D-utskrifter av framför allt ihoppusslade insekter.
– Det är spännande att få inta rollen som Gud ibland och skapa nya djur, säger konstnären Mattias Bäcklin på ett strålande humör.
 

I sina tavlor jobbar Mattias Bäcklin gärna i det stora formatet, med teckningar i blyerts och grafit. Många gånger är det en lek där naturen tar tillbaka makten och de holländska medeltidskonstnärerna Bosch och Brueghel inspirerar. Foto: Alvaro Campo
 
Intresset för insekter, inte minst skalbaggar, startade redan när han var liten.
– Jag började samla på skalbaggar när jag var sex, sju år gammal. De var ju så vackra! Rena smyckena, men de kostade ingenting.
Samlingen, eller i alla fall de delar av den som inte gått sönder, finns kvar i Mattias Bäcklins ateljé och det är ett pågående projekt att gå igenom den, in i minsta beståndsdel. Den kompletteras fortfarande med delar av insekter - och andra djur - som han hittar och sedan ibland sätter ihop till nya varelser som han låter skriva ut i 3D. Bland verken finns också en 3D-utskrift av resterna av en mus.
– Jag hittade den i ett proppskåp. Den hade sträckt sig upp och blivit elektrifierad.
 

Skalbaggar triggade igång Mattias Bäcklins intresse redan när han var barn. "Det var så vackra i färgerna, som smycken. Dessutom var de gratis!".  Foto: Ann Kristin Ekman
 
Anekdoten är rätt talande för hela utställningen, där Mattias Bäcklin balanserar mellan skönhet och död. Förutom de förstorade 3D-utskrifterna av djurdelar, något han menar egentligen är ett sidospår, är det stora målningar i blyerts som utgör stommen i utställningen. Några av dem innebär krackelerande storstadsmiljöer med ett Brueghel-inspirerat gytter av detaljer: stenar, människor, växter och djur som utmanar om herraväldet i kompositionen.
– Proportionerna stämmer inte alltid överens med verkligheten, men de stämmer med bilden, säger Mattias Bäcklin och visar på en skarv som i hans värld har exakt rätt storlek.
 
Mattias Bäcklin blandar friskt band uttryckssätten. En del av konsthallen är därför avsatt till en videokonstellation. De dystopiska stadsmiljöerna och förstorade ekoxarna finns dock kvar.
– Jag är en hel del på Öland där det finns gott om ekoxar. Så jag lyckades fånga några med håv, gjöt stora gipsblock, skaffade rökmaskin och lite led-lampor från Ikea. Sedan började jag sätta ut skalbaggarna, krypa runt och arrangera. Det var verkligen multi tasking!
 
Utställningen har vernissage i dag lördag, i samband med att man också inviger den nya turistbyrån. Klockan 13 samtalar Wendela Sanne Öhrnell, chef för kulturmiljö, scen och konst med Mattias Bäcklin och klockan 14 håller konstnären tillsammans med författaren Björn Norberg som skrivit en bok om Bäcklins arbete ett föredrag på temat svärmande skalbaggar och urbana fragment. Eftermiddagen avslutas med ett samtal med naturums naturvägledare Linda Landberg om ekoxens livscykel.
Utställningen pågår till och med den 24 augusti.