Annons

Ska järnvägen sänkas?

Ska hela järnvägen genom Kungsbacka sänkas ner i ett tråg för att möjliggöra fyra spår i framtiden? Den frågan vill tjänstemännen utreda för att vara beredd på förhandling när nästa nationella infrastrukturplan ska spikas.
Nyheter | 13 November 2018 08:46

Ska hela järnvägen genom Kungsbacka sänkas ner i ett tråg för att möjliggöra fyra spår i framtiden? Den frågan vill tjänstemännen utreda för att vara beredd på förhandling när nästa nationella infrastrukturplan ska spikas.

 

Just nu pågår en så kallad åtgärdsvalsstudie över stråket Varberg till Göteborg. Hur ska framtidens pendling se ut på järnväg, motorväg och andra trafikleder som 158:an?

Där ingår utredning av motorvägsmotens kapacitet, som Norra Halland tidigare berättat.

En annan viktig fråga är om det ska bli fyra spår från Kungsbacka till Göteborg för att klara både pendling och fjärrtåg.

Men det skulle skapa en ännu kraftigare barriär tvärs igenom stan. Buller skulle öka och mer mark tas in anspråk för spårområdet.

Därför ska i dag tisdag kommunstyrelsens arbetsutskott ta ställning till om man ska dra igång en förstudie om att sänka spårområdet.

Det skulle förutom att minska bullret även frigöra mark och minska risken för transporter med farligt gods.

– Det handlar i första hand om att utreda om det är tekniskt möjligt och vad det skulle kunna kosta. Om fyra spår skulle komma med i den nationella planen är det bra om Kungsbacka är beredd att förhandla. Vi ser ju inte med jätteglädje på fyra spår i ytläge, säger Agneta Nordström, specialist infrastruktur.

– Om vi vill ha en egen lösning kan det handla om att Kungsbacka får vara med och delfinansiera.

Vad skulle ”nersänkt järnväg” kunna innebära?

– Det är ju det vi ska utreda, men jag tänker mig att det handlar om att spåren är sänkta från Hede station och söderut till Resecentrum. Sen kan ju inte spåren plötsligt hoppa upp, så det får ju även bli en bit söder om det. Men det handlar alltså inte om att själva stationshuset måste bort.

Trafikverkets åtgärdsvalsstudie ska vara klar nästa år, för att kunna komma med i den nationella och regionala infrastrukturplaneringen 2022-2033.

Men det finns alltså många om och men innan en eventuell sänkning av spåren skulle kunna bli aktuell.

Kristian Alm

 

 

KOMMENTERA ARTIKELN

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.

Läs Även

Fick nog och slog tillbaka – döms för misshandel

Skola Under 2,5 år mobbades hon systematiskt av flera klasskamrater. På en mattelektion i slutet av augusti förra året fick den 16...

Ber om hjälp att kartlägga ekoxen i Kungsbacka

Nyheter Med sina stora betar och förmåga att växa sig upp till nio centimeter lång är ekoxen ...

Har du sett Chilienne?

Krönikor Eftersom pappa drabbas av akut pollenallergi av bara tanken på att mamma ska sätta upp blommiga gardiner tror jag ...
Annons