Risk att brottslighet flyttar ut på havet
Det ökande antalet vattenskotrar kan förutom buskörning få andra konsekvenser. I kölvattnet av den senaste tidens kraftiga ökning av fordonen finns en farhåga hos polis och kustbevakning att en viss typ av brottslighet flyttar ut på sjön. Bland annat narkotikabrott.
Kustbevakningen patrullerar västkusten från Halmstad i söder till Strömstad i norr.
Vattenskotrar har blivit en ny statussymbol bland kriminella. Därför finns en oro hos myndigheterna att olagliga aktiviteter utförs på havet.
– Vattenskotrar är en statussymbol, precis som Audi RS6 och guldkedjan. De är populära och tillgreppen ökar. Precis som Audin är en lust- och flyktbil som kör ifrån allt, är vattenskotern en parallell. Det går att gömma sig och komma undan, säger Daniel Figueras, polisinspektör i Kungsbacka.
Vare sig Sjöpolisens eller Kustbevakningens patrullbåtar kan ta sig in i grunda vikar. Och den landbaserade polisen, som normalt sett är de som i första hand beivrar bland annat narkotika- och vapenbrott och griper dessa kriminellt belastade, har ännu mindre möjligheter.
- Vår möjlighet att verka på sjön är noll. Vi kan inte komma ut, säger Daniel Figueras.
Kustbevakningen har en ökad oro för att viss kriminalitet flyttar ut till sjöss.
– Det tillhör ju inte majoriteten av fallen, de flesta sköter sig helt klart, men vi ser att belastade kriminella verkar tycka att det är en statushandling att köra runt på vattenskoter. En del ny brottslighet kan finnas på sjön, narkotikaförsäljning till exempel, säger Mattias Lindholm, pressekreterare på Kustbevakningen.
Narkotikabrott omfattas inte av Kustbevakningens befogenheter. Inte heller vapenbrott. I de fallen vapen finns inblandade blir det snarare en säkerhetsfråga för personalen. Kustbevakningens verksamhet och ansvar handlar om sjörelaterade brott, utöver det handlar det om att bistå polismyndigheten.
Som Norra Halland tidigare rapporterat, har antalet vattenskotrar på havet ökat markant den senaste tiden. Många instanser; Sjöräddningen, Sjöpolisen och Kustbevakningen bland andra, vittnar om förändringen.
– Det behöver inte vara ett problem, men just vattenskotern är en lustbetonad upplevelse att köra och den uppmanar till ett annat beteende, säger Mattias Lindholm.
– Det är ju så att alla typer av farkoster används i brottssyfte, men vi har hittills inte gripit någon för narkotikalangning från just vattenskoter, säger Frans Dahlén, gruppchef Sjöpolisen Region Väst.
Ovana förare Det han och kollegorna generellt noterat är att det varit väldigt mycket trafik. Man har också observerat många ovana förare.
– Rent allmänt behövs det mer kompetens. Många av de vattenskoterförare vi möter välkomnar körkort. De vill inte få onda ögat bara för att de kör en vattenskoter, säger Frans Dahlén.
Från och med den förste maj 2022 gäller krav om förarbevis för att framföra vattenskoter. Utöver detta finns sedan tidigare en åldergräns på 15 år. Förarbeviset utfärdas, liksom övriga förarbevis, av Transportstyrelsen. Handlingen erhålls efter en godkänd utbildning. Uppvisningar
Förarna är till stor del ungdomar. Många gånger kör de ihop och har lite uppvisningar för kompisarna.
– Inte sällan sjösätter de tillsammans med några kompisar. De turas om att köra, har kanske hyrt skotern över en dag. Man kan ju förstå att de har roligt. Det ska de ha också, säger Ulf Dahlberg, sjöpolis Region Väst.
Stöket med vattenskotrar är mest frekvent i storstadsregionerna, vilket berör norra delen av Kungsbacka. Polisen fick från och med förste juli i år möjlighet att bötfälla för onödigt störande körning till sjöss, en bot som kostar 1 500 kronor. Men i norra Kungsbacka, där antalet vattenskotrar är flest, tycks ungdomarna i de allra flesta fall sköta sig.
– Det verkar så, annars får vi samtal. Jag kan inte svara på exakt hur många vi utfärdat, men någonstans mellan fem och 15. Dock inte däruppe. Det vi har därifrån är stölder av vattenskotrar. Det har varit några stycken, säger Ulf Dahlberg.