Punktligheten till Kungsbacka ska förbättras
Lotta Nilsson får inte dotterns tågresa till skolan i Lindome betald av någon av kommunerna.
Tåg som stannar på Kungsbacka station kommer både söder- och norrifrån, och kan ha färdats ända från Köpenhamn mot Göteborg. De många tågen och resenärerna på Västkustbanan påverkar punktligheten, berättar Nils Jordan, sektionschef vid Trafikverkets trafikledningsområde Väst.
– Västkustbanan är hårt belastad. Vi har haft en kraftig trafikutveckling på Västkustbanan med en ökad mängd resenärer de senaste 10 till 20 åren, vilket vi givetvis välkomnar, men det innebär en sämre robusthet, säger han.
Punktligheten till Kungsbacka station har legat på strax över 90 procent i stort sätt alla månader sedan 2015, enligt Trafikverkets statistik. Enligt deras mått räknas tåg som är mer än fem minuter sen till sin station eller blivit inställd samma dag eller dagen innan som icke-punktliga. I augusti, som är den senaste mätta månaden, var 92,4 procent av tågen till stationen i tid. Det var bättre än punktlighet än till Göteborg Centralstation, som låg på 90,7 procent, och till Varberg atation, 90,5 procent. Ändå anser Nils Jordan att tågen till Kungsbacka blir försenade för ofta.
– Vi är inte nöjda med punktligheten och arbetar med att förbättra den, säger han.
Exempelvis arbetar man med att rusta upp spåren, berättar han.
– Vi ligger lite efter med underhållsarbetet och jobbar stenhårt med att komma i kapp. Därför är det många banarbeten som påverkar trafiken nu men som gör att trafiken kommer fungera bättre på längre sikt. Vi arbetar även med större infrastrukturarbeten, där Varbergstunneln är ett exempel, säger Nils Jordan.
Enligt honom tittar man även på att ändra tidtabellerna och möjligen förlänga restiden på sträckor och på så sätt förbättra punktligheten.
– Vissa tider på dygnet, framför allt på morgonen och eftermiddagen då många reser, tar resan längre tid eftersom det är fullsatt. Vi tittar på att lägga in mer tid i tidtabellen. Det kan bli så att resan kan ta längre tid än tidigare och att avgångstiderna ändras.
När tänker man att detta ska genomföras?
– Man håller på att arbeta igenom olika förslag med hela branschen nu under hösten för att sedan genomföra detta innan tidtabellsskiftet nästa år, säger Nils Jordan.