NYHETER 2022-07-12 KL. 09:00

Utsatt nattjobb trots fokus på säkerhet

Av Ronny Karlsson

Säkerhet för både arbetarna och trafikanterna är i fokus. Men vägarbeten skapar känslor och det händer till och med att bilister vevar ner rutan och kastar saker på de arbetande. Morgan Johansson på PEAB tycker att utvecklingen bland bilister går åt fel håll.

Utsatt nattjobb trots fokus på säkerhet

TV-klipp och nyheter

Under stora delar av sommaren pågår ett beläggningsarbete i norrgående riktning på E6 mellan Frillesås och Fjärås. Det är ett av de större vägarbetena som görs i sommar och det handlar om totalt 1,6 mil motorväg som ska få ny asfalt.
Cirka 30 personer jobbar med beläggningen som är förlagd till kvällar och nätter för att påverka trafiken så lite som möjligt. Det handlar då om allt ifrån att köra vält till att få ut varningsskyltar eller köra all asfalt till platsen.
I det här fallet leds trafiken om så att man använder de södergående körfälten för trafik i båda riktningar. Det skapar mer säkerhet för alla inblandade.
Men sänkt hastighet och en del köer passar inte alla bilister.
– Det har blivit tuffare i trafiken, det är ett hårdare klimat. Jag började att jobba med det här 1985 och det är en helt annan tillvaro ute på vägarna i dag, säger Morgan Johansson, arbetschef på PEAB.
Han menar att det för ofta blir starka reaktioner bland de trafikanter som tappar några minuter under sin resa.
– Det har hänt att bilister vevar ner rutan och kastar saker på våra killar. Det kan vara stentufft.


Sakta men säkert hamnar den nya beläggningen på plats. Foto: Ronny Karlsson.


Med trafiken överflyttad till andra sidan av vägen skapas en bättre säkerhet. Men även de bilar som håller rätt hastighet på 70 kilometer per timme passerar snabbt när man besöker platsen för beläggningen.
– Allra helst skulle vi vilja leda om trafiken via andra vägar, men det går nästan aldrig. Här har vi mitträcket och ett dike mellan oss och trafiken, men ibland är det väldigt smalt. Då kommer de nära, säger Johansson.
Även farten skapar problem. Alla vill inte åka i 50 eller 70 kilometer per timme på en väg där det normalt är tillåtet med 110 kilometer per timme.
– Det kan gå väldigt fort, inte minst på nätterna. Även den tunga trafiken kan släppa på ganska rejält. Det spelar ingen roll vad det står på skyltarna, vi sätter ut en radar i bland och det kan gå väldigt fort.
Den utsatta arbetsmiljön gör att en del funderar på sitt yrkesval.
– Det blir inte lättare med rekryteringen för oss. Ändå är det inte värst här, det kan bli riktigt tufft när vi har vakter. De kan bli utskällda för att de skapar förseningar, menar Johansson.
Arbetet med sträckan på E6 är komplicerat och kräver både modern utrustning och kunnig personal. Vägen ska inte bara få ny beläggning utan den har även stärkts upp för att bättre klara belastningen.
Dessutom är det en hel del jobb med avspärrningarna. På dagarna är nämligen alla körfält användbara för bilisterna.
– Vi börjar vid 18 på kvällen om vi inte är vid en trafikplats, annars blir det start vid 21. Sedan ska vi vara färdiga vid fem på morgonen.
Tillsammans med Fredd Larsson på Trafikverket ser han uppdelningen där man stänger av flera körfält, som i det här fallet, som något positivt. Det skapar en säkerhet och är ett föredömligt sätt att jobba för personerna i projektet.
Trafikverket ska jobba vidare med det konceptet för att minska irritation och öka säkerheten, även om det kostar mer med de flexibla avstängningar som tillåter mer trafik och fler körfält under dagtid.


Patric Olsson är av de som jobbar med beläggningen på E6. Foto:Ronny Karlsson.


Arbetet inleddes en bit söder om Frillesås i mitten av maj. Snart gör man ett sommaruppehåll, men i augusti är arbetet i gång igen och i mitten av september ska allt vara klart.
– Vi avslutar vid Fjäråskorset, båda filerna samt vägrenen ska få ny beläggning och även påfarterna, säger Johansson
Ronny Karlsson
0300-52 13 64
ronny.karlsson@norrahalland.se

Fakta
Beläggningsarbetet mellan Frillesås och Fjärås ska vara klart i mitten av september. Under veckorna 29-33 görs ett sommaruppehåll.
Totalt handlar det om cirka 24 000 ton asfalt som transporteras till platsen. Det innebär cirka 650 lass med asfalt som kommer från PEAB:s anläggning i Kållered.
Normalt brukar man asfaltera en mil av en väg vid varje projekt. Här handlar det om 16 kilometer och total 140 000 kvadratmeter som får ny asfalt.





TV-klipp och nyheter

Tore fortsatt fast i hemmet – kan tvingas flytta
NYHETER 2023-09-22 KL. 11:55
Premium

Tore fortsatt fast i hemmet – kan tvingas flytta

88-åringen nekas bostadsanpassning

Stort projekt vid skola – utomjording tar plats
KULTUR & NÖJE 2023-09-21 KL. 12:20
Premium

Stort projekt vid skola – utomjording tar plats

Märklig skulptur reser sig vid Varlaskolan

Ännu en dumpad husvagn uppeldad
MILJÖ 2023-09-21 KL. 11:45
Premium

Ännu en dumpad husvagn uppeldad

Fler nyheter

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | HANDBOLL 2023-09-22 KL. 21:59
En högkaratig målvaktsmatch
Premium | NYHETER 2023-09-22 KL. 19:46
Eksta får årets planetskötarpris

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Här är årets vinnare av arkitekturpriset

Här är årets vinnare av arkitekturpriset

Tusen invånares röster har avgjort vilka byggnader som får årets arkitekturpris från Bygg- och miljöförvaltningen. Vinnarna korades på Tullens innergård under strålande sol och högtidliga former under lördagen.