NYHETER 2022-04-28 KL. 15:44

Svårt få svar på vad som hände

Av Christina Wagner

Vardaga ger en annan bild av verksamhetens agerande den 18 mars och både Eksta och kommunen hänvisar till rutiner och händelserapportering. Frågan hur det kunde gå så här får inget riktigt svar.

Svårt få svar på vad som hände
Vardaga har en annan bild av händelsen. Arkivfoto: Norra Halland

TV-klipp och nyheter

Lena Jadefeldt Slattery är verksamhetschef på Ekhaga äldreboende, och har följt internrutiner för verksamheten den aktuella dagen.
– Vi har ett journummer till Eksta. Den chef som har jour ska informeras direkt av medarbetaren och det har skett i det här fallet. Personalen har ringt jouren, jag hade beredskap och var i kontakt med personal på kvällen. Vi har alltid en chef i beredskap, säger hon.
Toalettgolvet hos Bo Brännström städades redan på fredagskvällen första gången.
– Företaget som ordnade med slamsugning städade upp, golvet tvättades av. De städar alltid med svabb. Man upplevde inte att det var smutsigt, det var rent när jag pratade med personalen. Dagen efter, på lördag förmiddag, hade jag kontakt med gruppchefen som gick ner på morgonen, det var torrt och rent. Då tvättades golvet av igen. Jag pratade även med nattpersonalen, torrt och rent och mattan av uttagen. På måndagen efter ordinarie städ tvättades golvet av igen, säger Lena Jadefeldt Slattery.

Enligt avtal
Vardaga följer de städrutiner som är framtagna av Vård och omsorg på Kungsbacka kommun. Hur ofta städning ska göras fastslås utifrån beviljat bistånd. I så kallad vardagsstädning, som är en mer utförlig städrutin ungefär var tredje vecka, ska personalen dammsuga golv och mattor, våttorka golven, rengöra porslin och golvbrunn i badrummet och torka av synliga fläckar och spill på bänkar och skåpluckor. Bo Brännström har även dagligt så kallat lättstäd där bland annat toaletten ingår.
Enligt Lena Jadefeldt Slattery finns inga brister i Vardagas handhavande kring avloppsstoppet, personalen har gjort allt de ska. Enligt städschemat har en så kallad vardagstädning genomförts måndagen den 21:a, efter avloppsstoppet, men även tre dagar senare. Någon annan sanering har inte skett.
Lena Jadefeldt Slattery har informerat vid ett antal tillfällen att Kristina Brännström behöver kontakta sitt försäkringsbolag om hon vill ha ytterligare sanering av bostaden, och gjorde detta första gången 21 mars.
– Vi arbetar enligt avtal och följer upp. Vi gör städningar enligt biståndsbeslut och städar det vi ska städa utifrån de krav vi har.
Hon har tagit del av bilderna i artikeln intill, och fått läsa texten med hennes version av händelseförloppet innan publicering. Lena Jadefeldt Slattery tillägger att hon pratat med Kristina Brännström den 25 mars, om att lägenheten eventuellt var i behov av att evakueras. "Dottern upplevde att det inte var något fel på lägenheten och att evakuering inte skulle ske. Nytt erbjudande om ersättningslägenhet har gjorts i april. Boende tackade först nej, sedan några dagar tillbaka bor Bo i annan lägenhet på Ekhaga."
Enligt Kristina Brännström kom första erbjudandet om evakuering den 12 april, efter hennes formella anmälan till fastighetsägaren Eksta Bostad.

Läs mer: Avloppsrester lämnades kvar på äldreboende

"Brukar inte vara en fråga"
Eksta fick vetskap om stoppet genom jouranmälan på fredagen och anlitade slamsugningsbolaget.
– När en skada eller något inträffat akut på våra fastigheter är det vi som ser till att det blir åtgärdat skyndsamt, säger Jonathan Hagrenius, förvaltningschef på Eksta.
I kommunens upplägg för alla äldreboenden i Kungsbacka är de äldre hyresgäster som får teckna hemförsäkring för lösöre i lägenheten. Normalt är det fastighetsägarens och hyresgästens försäkringsbolag som gör upp om skador uppstått.
Just Eksta bedömer eventuell evakuering från fall till fall, men det är inte fastighetsägaren som ansvarar för ersättningsboende utan hyresgästens försäkringsbolag. Det gäller oavsett om det är äldre på ett boende eller andra hyresgäster.
– Det är strikt enligt regelboken. Vi försöker var behjälpliga, men det är inte fastighetsägarens ansvar. I det här fallet finns det lediga lägenheter på Ekhaga att flytta till så länge så det är en bra lösning, säger Jonathan Hagrenius.
Slamsugningsföretaget ska normalt städa eller sanera efter utfört arbete.
– Det finns en bortre gräns och beror på hur mycket som läckt ut. De ska ta upp och städa så det är rent och fräscht. Det brukar inte vara en fråga, entreprenören brukar stämma av med hyresgästen/verksamheten att allt är okej före de lämnar stället.
Generella rutiner finns, i de fall entreprenörer åtgärdar ska Eksta följa upp.
– Är det något som entreprenören inte kan fixa vid tillfället ska de rapportera till oss, vi tar över och åtgärdar om det som behövs. Entreprenören som varit ute hör av sig till oss, om det är frid och fröjd behöver vi inte göra något. I detta fallet var det en större grej, det är olyckligt. De flesta löser sig bra, säger Jonathan Hagrenius.

Äldreboendens lite skörare hyresgäster hanteras på samma sätt som andra hyresgäster. Vad tänker du kring det?
– Jag tänker att skillnaden jämfört med vanlig lägenhet är att då har vi kontakt med hyresgästen direkt. Här har vi som regel även kontakt med verksamheten, så det inte blir tråkigt för den boende. Det brukar funka.
Kommunen får ta del av fastighetsägarnas större incidenter genom dialogmöten ungefär två gånger per år. Fredrik Wallman, enhetschef för administration på förvaltningen Service, säger att rapporteringen till viss del bygger på förtroende för fastighetsägarna.
– Sen har vi avstämningsmöten när man går igenom flera återkommande frågor, men varje enskilt ärende följer vi inte upp på det sättet. Vi har ett ärendehanteringssystem, när Eksta åtgärdar något rapporterar de in och så stänger vi det, säger han.

Fullt förtroende
Uppföljningen av ett ärende på ett äldreboende är inte lika rigorös som för vårdavvikelser, där personal inom vård- och omsorg ska göra Lex Maria-anmälningar när det skett något som kan innebära allvarlig vårdskada. I det här fallet har en äldre person på ett äldreboende i kommunen inte fått adekvat hjälp inom loppet av några veckor, när Vardaga felanmält och städat enligt ordinarie rutiner och Eksta trott att ärendet var utagerat men inte inspekterat. Exakt vem som säkerställer en fullgod städning efter avloppsstopp verkar heller inte vara fullt klarlagt mellan de inblandade parterna. För att säkerställa att något liknande inrte kan hända igen vill Fredrik Wallman på Service ha ett möte med Vardaga och Eksta.
– Det är jättetråkigt om det fallit mellan stolar, men jag känner ändå att vi har fullt förtroende får vårt kommunala bostadsbolag. Jag litar på att de säkrar rutiner för att följa upp rutinerna. Vi betalar ju hyra till dem och har förväntningar på att det ska fungera, säger han.



TV-klipp och nyheter

Hackspettdispens för Onsalavägen
TRAFIK 2024-04-16 KL. 16:00
Premium

Hackspettdispens för Onsalavägen

Skräp ska plockas i Kungsbacka
NYHETER 2024-04-16 KL. 11:00
Premium

Skräp ska plockas i Kungsbacka

Tingshöjds nya hus växer snabbt
BOSTÄDER 2024-04-16 KL. 09:00
Premium

Tingshöjds nya hus växer snabbt

Het debatt om resor till Auschwitz
POLITIK 2024-04-16 KL. 07:45
Premium

Het debatt om resor till Auschwitz

Men Emanuel Forsells argument verkar inte existera

Dags för återinflytt på Tingberget
BOSTÄDER 2024-04-15 KL. 14:21
Premium

Dags för återinflytt på Tingberget

Första etappen av totalrenoveringen är klar

Bassänger töms i badhuset
NYHETER 2024-04-15 KL. 12:45
Premium

Bassänger töms i badhuset

Så mycket kostar fimpar och skräp
MILJÖ 2024-04-15 KL. 11:45
Premium

Så mycket kostar fimpar och skräp

Fler nyheter

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | TRAFIK 2024-04-16 KL. 16:00
Hackspettdispens för Onsalavägen

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Lasse fixar allsång med extra allt

Lasse fixar allsång med extra allt

Lasse Kronér gör sin egen grej och bjuder in favoritartisterna till sköna kvällar på Tjolöholm.