Nu vänder det för företagen i Halland
Av Elisabeth Däljemar
Näringslivet är på väg att återhämta sig efter pandemikrisen. Bankernas utlåning ökar. Nationellt är det främst företag i industrin och byggsektorn som satsar med lånade pengar. Men i Halland är det den nationellt krisdrabbade besöksnäringen, handeln och restaurangbranschen som går som tåget.
Magdalena Johansson, vd för Almi Halland.
Det är det statliga låneinstitutet Almi som i sina senaste mätningar ser en tydligt positiv trend bland landets små och medelstora företag. Samtidigt som allt fler företagare uppger att de tror på en stärkt konjunktur, ökar andelen företagare som vill investera i sin verksamhet med lånade pengar.
7 av 10 bankkontor i hela landet tror att den uppåtgående konjunkturtrenden kommer att bestå, såväl under det innevarande årets sista kvartal, som under hela 2022.
Lika många uppger att omsättningen ökat i företagen de har kontakt med. 4 av 10 uppger också att företagens vilja att anställa stärkts.
De branscher som just nu tycks ha störst kapitalbehov, nationellt sett, är tillverkningsindustrin och bygg- och anläggningssektorn.
Halland går mot strömmen
Men här i Halland ser det annorlunda ut.
Här är det istället besöksnäringen och dess ”syskonbranscher” handeln och restaurangnäringen, som går som tåget.
– Vi ser tecken på att utlåningen är på väg att öka igen. I september ökar den kraftigt och om vi jämför helåret med året innan pandemin ser vi ingen minskning. I Halland har vi en stor besöksnäring som varit snabba på att ställa om i krisen. Det har varit en väldigt bra sommar och besöksnäringen har nått rekordnivåer. Detta har även spillt över på ett positivt sätt på handeln och restaurangnäringen, säger Magdalena Johansson – vd på Almi Halland.
Fler vill arbeta hållbartAtt den halländska besöksnäringen fått ett uppsving av att svenskarna ”hemestrat” under pandemin råder det inget tvivel om.
En annan ”pandemieffekt” Magdalena Johansson tycker sig se, är att länets företagare blivit mer intresserade av hållbarhet. Allt fler som vänder sig till Almi vill undersöka hur de kan göra sina affärer mer hållbara ur såväl ekonomiskt, som miljömässigt och socialt perspektiv.
För att möta intresset har Almi skapat ett nytt grönt lån, med fokus på just hållbarhet.
– Vi ser en ökad efterfrågan på våra rådgivningstjänster kopplat till just hållbarhet. Detta sker även bland företag som redan har ett pågående hållbarhetsarbete. Därför lanserade vi det gröna lånet med fokus på att ge företag resurser att kunna göra ännu mer hållbara affärer, säger Magdalena Johansson.