Kostnaderna för Västlänken har skenat. Nu väljer Trafikverket att säga upp avtalet med en samarbetspartner.
Det är i ett pressmeddelande som Trafikverket berättar om skenande kostnader för Västlänken, och mer specifikt arbetet vid Korsvägen.
Både kostnaderna och förseningar ligger till grund för att man nu säger upp avtalet med WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG och NCC Sverige AB).
– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket.
Trafikverkets granskning visar att entreprenören WLC på ett medvetet och illojalt sätt har gynnat egna och närstående bolag genom upphandlingar inom konsortiet. Entreprenören har även sett till sin egen vinning i val av tekniska lösningar samt haft höga påslag i flera led.
– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg, fortsätter Patrick Guné.
Trafikverket bedömer i september 2025 att Västlänkens kostnadsprognos uppgår till 49,3 miljarder kronor i dagens prisnivå när återkraven på 7,5 miljarder i flera kontrakt är inräknade. Trafikverket kommer att återkomma med en rekommendation på hur finansieringen av kostnadsfördyringen av Västlänken kan ske.
Målet är fortfarande att allt arbete ska vara klart år 2030. När Västlänken ärklar kommer den även att innebära förändringar för trafiken till och från Kungsbacka.
I ett pressmeddelande tillbakavisar NCC, genom konsortiet West Link Contractors (WLC), kritiken från Trafikverket.
– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef NCC Infrastructure.
Händelsen utreds nu enligt lex Sarah
Talangen har tagit steget från division två till allsvenskan
Denni delar sina bästa tips på hus- och altanrengöring
Matilda tipsar: Så beskär du fruktträd för maximal frukt
Guiden Lars Persson vill lyfta Säröbanan och Budskär
I flera decennier har Per Fritzell, som medlem i humorgruppen Galenskaparna och After Shave, roat svenskarna. Nu är han aktuell i TV-programmet Över Atlanten där han seglar till Karibien. Som barn var det professionell seglare som var drömjobbet, och inte professionell underhållare. – Jag tror inte att jag är en rolig människa. Men jag kan göra figurer som är roliga, säger han.