Luras att teckna elavtal
Konsumentverket och Konsumenternas Energimarknadsbyrå varnar för oseriös telefonförsäljning av elavtal. Det gäller även i Kungsbacka där Konsumentrådgivningen fått hjälpa till.
– Det är ofta äldre personer som drabbas, säger Eva Norrand Andersen, konsumentrådgivare i Kungsbacka kommun.
Konsumenternas Energimarknadsbyrå och Konsumentverket får just nu mängder med klagomål från personer runtom i landet som känner sig lurade att teckna elavtal av telefonförsäljare.
Sms
Telefonförsäljaren utger sig representera kundens nuvarande elhandlare. När erbjudandet presenteras får den uppringda personen i allmänhet ingen information om vare sig bindningstid eller uppsägningstid och priset beskrivs som mycket mer fördelaktigt än vad det i själva verket är. Därefter försöker säljaren få kunden att svara på ett sms. Det används sedan som en avtalsbekräftelse.
Aggressiv
Det påstådda avtalet visar sig sedan ha lång bindningstid och ett betydligt högre pris än vad kunden tidigare har haft.
– Bolagen har ett aggressivt sätt att sälja och i princip övertalar konsumenten att mitt i samtalet tacka ja till avtalet via ett sms. Ett korrekt sätt att sluta ett distansavtal är att företaget skickar sms efter avslutat samtal så att människor får tid att läsa villkor med mera, säger Eva Norrand Andersen.