Lajvande kossor siktar på besöksrekord
Med hjälp från Mia Parnevik och Hampus Hedström tar kossorna på landets Arlagårdar sitt livestreamade kosläpp från i fjol till nya nivåer.
Samtidigt som kändisarna på plats ska ge extra stjärnglans åt årets ”utspring”, kommer de att vara till nytta för alla som vill passa på att Facetimea i realtid med kossorna som rusar ut på grönbete.
”Vi vill bjuda på hopp”
Till evenemanget har kossorna även knutit 122 lokala bagerier, som står redo att bjuda publiken på 32 000 bullar att avnjutas framför det digitala kosläppet 2021, som går av stapeln den 24 april.
– Vi vill bjuda på lite hopp, och vad är väl mer hoppfyllt än kossor som springer ut på grönbete! Vi är nog många som suttit på digitala möten och försökt höra vad deltagarna säger. I samband med årets kosläpp kommer några tittare att få möjlighet att Facetimea med kossorna som rusar ut ur ladugården, säger Henrietta Anefalk, projektledare för det digitala kosläppet på Arla.
Nytt rekord i sikte
I vanliga fall brukar Arlas kosläpp locka cirka 200 000 besökare. En siffra som mångdubblades under pandemiåret 2020, till 700 000 personer. Tillsammans tog de rekordmånga besökarna för sig av 25 000 bullar.
I år, då Arla väntar sig ett nytt besöksrekord, har 32 000 bullar beställts från 122 restauranger, runt om i hela Sverige.
– Självklart ska även den här våren invigas med ett traditionsenligt glas mjölk och bulle samtidigt som korna hoppar ut. Att vi får möjlighet att bjuda på bullfest samtidigt som vi stöttar lokala konditorier och bagerier känns som en riktig win-win för alla, säger Fredrik Larm – eventansvarig hos Arla.
Kor som rustat sig med Go Pro-kameror har tagit kosläppet till en helt nivå. FOTO: Arla