Kungsbacka på väg att bli cykelkommun
Kommunen strävar efter att bli en cykelkommun där fler väljer att ta cykeln i stället för bilen.
– Jag tycker att vi kommit en bra bit på vägen, säger Monica Neptun (L), ordförande i nämnden för teknik.
Monica Neptun har tagit plats i kommunalrådsstolen.
Kungsbacka kommun har ambitioner om att bli en cykelkommun och gick i våras med i föreningen Svenska Cykelstäder - ett nätverk bestående av 35 kommuner i Sverige.
– Det är jättebra att man hjälps åt att bygga och utveckla cykelvägnätet med beprövad teknik. Vi tittar på vad som har fungerat både bra och dåligt på andra ställen, då slipper man gå på alla nitar själv, säger Monica Neptun (L), ordförande i nämnden för Teknik.
Hur går utvecklandet av vägnätet för cykel?
– Jag tycker att vi kommit en bra bit på vägen sett till de resurser vi har. Vi hade gärna haft en sjö att ösa ur men vi har varken obegränsade ekonomiska medel eller oändligt med personal. Sedan är det mycket som ska klaffa innan man kan bygga nya cykelbanor. Till exempel om någon boende i närheten har åsikter på det blir det betydligt svårare.
Ny cykelbana
I dagarna blev det klart att det ska byggas en separerad gång och cykelbana längs Klockaregatan, sydost om Kungsbacka station i ytterkanten av Östra Villastaden. Syftet är att binda samman vägnätet för cykel.
– Det finns en del sträckor som inte är sammanlänkade med varandra, där cykelbanor plötsligt tar slut och man får cykla på vägen i stället. Vi vill länka samman de befintliga cykelbanorna, säger Monica Neptun.
Förutom att länka samman befintliga cykelbanor är det högt prioriterat att ge barn möjlighet att cykla till skolan.
– Barn och ungdomar som vill cykla till skolan ska ha möjlighet att göra det på ett säkert sätt. Det är jätteviktigt för oss.
Säkerheten viktig
Det ska alltid strävas efter att bygga separata gång- och cykelbanor, enligt Monica Neptun.
– Det ökar säkerheten men det går inte alltid att göra på grund av att det inte finns tillräckligt med mark.
Har det blivit fler som väljer cykeln i stället för bilen?
– Jag märker att många tycker det är bra när vi satsar på det så intresset finns absolut. Men jag vågar inte säga att det har blivit fler som väljer cykeln framför bilen i Kungsbacka.
Kan elsparkcyklar vara en lösning för att minska bilåkande?
– Jag tror att det kan vara positivt på vissa ställen. Det är ett smidigt sätt att ta sig från en punkt till en annan. Men det finns lite att handskas med för att det ska fungera på ett bra sätt. I Göteborg ligger de slängda på marken och blockerar cykelbanor vilket inte är bra.
När ser vi elsparkcyklarna i Kungsbacka?
– Flera företag har en dialog med teknik men det är bara i startgroparna än så länge. Men på sikt kommer det komma mer och mer i vår kommun också, säger Monica Neptun.