Kommunen vill göra invånarna mer digitala
Av Christina Nordwall
Det är inte självklart att alla kan använda bank-id, appar eller förstå sig på Vårdguiden. Men det ska bli ändring på det. Nu tar kommunen ett nytt grepp för att höja den digitala kunskapsnivån.
Mera Digital ska höja den digitala kunskapsnivån hos invånarna i Kungsbacka som ska få råd och stöd vid behov. Bas blir på Fyren men även uppsökande verksamhet kommer ske. Arkivfoto: Norra Halland
Under pandemin skedde en omställning av Senior i Kungsbackas träffpunktsverksamhet för att bland annat kunna stödja riskgrupper med digitala tjänster. Biblioteken har sedan tidigare ett statligt uppdrag att höja den digitala kunskapen i samhället.
– Det är en stor del av biblioteksuppdraget som växer mer och mer om hur vi jobbar med digitala kunskapen och utanförskapet, säger Sofia Rosen, verksamhetschef bibliotek, kulturliv och turism.
En satsning från kommunens sida är Mera Digital som är ett kommunövergripande arbete vilket innebär att flera förvaltningar gör en kraftsamling för att höja den digitala kunskapen hos allmänheten.
– Vi jobbar med flera olika insatser. Mera Digital är en insats som ska öka den digitala kunskapsnivån, säger Ulrika Granfors, förvaltningschef Kultur och Fritid.
Bas på FyrenTanken är att digitalt kunniga invånare i olika åldrar att hjälpa andra invånare som komplement till kommunala digitala värdar. Basen ska vara på Fyren men även uppsökande verksamhet ska bedrivas.
– Det bygger på att vi dels jobbar digitalt men också att vi har en fysisk plats dit besökare kan komma och pop up-verksamhet, säger Sofia Rosen, verksamhetschef bibliotek, kulturliv och turism.
Just nu förbereds ett digitalt lärcenter som ges utrymme på våning två på Fyren. Där ska bland annat finnas verksamhet för besökare och skolpersonal ska kunna komma dit och kompetensutveckla sig.
– Det är ett spännande och gediget arbete. Vi har pratat med invånare om vad de vill ha och byggt en verksamhet efter det, säger Sofia Rosen.