Hårdare krav – studentflak ska granskas av polisen
Av Ronny Karlsson
Kraven för att åka på studentflak har höjts. I år kommer dessutom polisen att göra insatser för att se till att reglerna följs.
– Det har varit alldeles för många sådana olyckor, säger trafikpolischefen Hans Qvant.
I är gäller hårdare regler för de ungdomar som vill åka satudentflak. Bilden är tagen vid ett tidigare firande. Arkivbild: Norra Halland
Att åka studentflak är för de flesta ungdomar en viktig del av att gå ut gymnasiet och ta studenten. Men samtidigt sker det varje olyckor i samband med de färderna.
Inför den här skolavslutningen har Transportstyrelsen skärpt kraven för säkerhet, och det uppskattas av Hans Qvant, chef för trafikpolisen i Halland.
– Vi är tacksamma för att reglerna har skärpts, och det borde alla föräldrar också vara, säger han.
Det var vid årsskiftet som reglerna för till exempel studentflaken skärptes, även om det fortfarande räknas som ett av de undantag mot trafikreglerna som man kan acceptera.
Bland annat måste färden numera ske i direkt anslutning till studenten. Det får alltså inte göras sådana färder dagarna före eller efter studenten. Dessutom ska det finnas skyddsräcken och alla säten eller bänkar på flaken ska sitta fast.
Det finns också krav på att det hela tiden finns en uppkoppling mellan flaket och föraren.
Inför årets studentfirande ska trafikpolisen hjälpa till i Kungsbacka och Halmstad, för att se till att reglerna följs.
– Det blir stökigt i trafiken de här dagarna och vi ska titta lite extra på dessa fordon, vi kommer att ladda upp lite extra, säger Qvant.
En annan regel som måste följas är att hastigheten är begränsad till 20 kilometer i timman.
Varken Transportstyrelsen eller polisen vill se något förbud, även om de här färderna går utanför de lagar som bland annat begränsar antalet personer som färdas på ett och samma fordon.
– Studentflaksåkning har en lång tradition i Sverige och vi tycker att den ska få finnas kvar. Samtidigt är det angeläget att vi minskar risker i så stor utsträckning som det är möjligt. Genom att följa våra regler menar vi att det är rimligt att det finns undantag för enstaka tillfällen. Skolavslutningar är ett exempel. Karnevalståg som vid Stockholm Pride är ett annat, säger Niclas Nilsson, utredare på Transportstyrelsen.
Inte heller Hans Qvant vill se ett förbud.
– Det är en fin tradition som jag tycker att vi ska ha kvar. Men det måste finnas spärrar. Vi måste se till att det inte händer några olyckor, säger han.