Bedragaren tömde hennes konton och tog lån i hennes namn
Det Clara Somler trodde var en kvinna som ville hyra ut sin lägenhet visade sig vara en bedragare. Två dagar efter första kontakten mellan Clara och bedragaren var hennes konton tömda på pengar och lån på flera hundratusen kronor har tagits i hennes namn.
Clara Somler har blivit utsatt för bedrägeri.
Genom en Facebookgrupp för lägenhetsbyten fick Clara Somler, 23, upp ögonen för en lägenhet i Göteborg. Hon tog kontakt med personen som sade sig hyra ut lägenheten.
– Det var någonting som inte kändes helt hundra redan från start. Lägenheten på bilderna såg större ut än antalet kvadratmeter hon hade angett i annonsen och hyran var väldigt bra, säger Clara Somler.
Trodde det var kreditupplysning
Clara blev erbjuden att komma på visning av lägenheten och personen, som på Facebook uppgav sig vara en kvinna, sade att hon skulle ta en kreditupplysning. För att ta en kreditupplysning behövde Clara legitimera sig med mobilt bank-id.
– Jag sade först att det inte kändes bra att legitimera mig med bank-id. Men då började hon hota med att om jag inte gör det kommer hon gå vidare med andra intressenter. Av olika anledningar ville jag desperat flytta härifrån, så den viljan tog över.
Det var ingen kreditupplysning Clara legitimerade sig för. Istället skapade bedragaren ett nytt mobilt bank-id med Claras personuppgifter. Därefter lyckas bedragaren tömma hennes bankkonton på pengar samt ta lån på flera hundratusen kronor i hennes namn.
– Jag fick även hem ett utländskt kreditkort i brevlådan. Känslan är att jag varken var den första eller sista som den här personen blåser. Jag förstår inte hur en person kan med att ta någon annans pengar, sätta en annan människa i stora skulder och sedan leva med det.
Lån med skyhög ränta
Lånen är från flera olika långivare, många av dem med skyhög ränta. De lånade pengarna har sedan skickats utomlands.
– Jag kommer försöka bestrida lånen. Men långivarna säger att jag är betalningsansvarig fram tills att en dom har fallit, i och med att ”jag” har legitimerat mig med bank-id.
Trots att telefonnummer, mejladress och andra uppgifter som bedragaren uppgivit för långivarna var fejk, har lånen ändå gått igenom. Clara tycker det känns konstigt att banken inte agerar när de ser stora summor pengar flöda in och ut från kontot.
– Det känns väldigt märkligt att Nordea inte har någon spärr för sånt här. Lån på flera hundratusen kronor har kommit in på mitt bankkonto och sedan skickats utomlands. Om jag tar ut pengar ur en bankomat finns det en spärr på hur mycket jag får ta ut under en viss tid. Det borde det finnas i dessa situationer också kan man tycka.
Viktor Janrik, presskommunikatör på Nordea, berättar att Nordea har system och rutiner för att motverka bedrägerier, men kan av säkerhetsskäl inte gå in i detalj på hur det fungerar.
– Vi ser mycket allvarligt på att våra kunder råkar ut för sådant här. Av sekretesskäl kan vi inte gå in på specifika kunder eller ärenden, men vi arbetar både proaktivt för att förhindra att det sker, samt tar hand om ärenden när olyckan väl är framme.
Lever i ständig stress
Händelsen ägde rum den 13 augusti och samma dag gjorde Clara en polisanmälan. Utöver det spärrade hon sina bankkort, gjorde en blockering av framtida kreditupplysningar samt spärrade sin folkbokföringsadress.
Hon berättar att hon känner en ständig stress över att inte veta om hon kommer bli återbetalningsskyldig för lånen eller inte. Banken säger att det enda hon kan göra i nuläget är att vänta och se vad polisutredningen mynnar ut i.
– Jag har inte ens fått en handläggare hos polisen än. Och de säger ändå att det är ett prioriterat fall, i och med att det rör sig om så stora summor pengar. På Nordea har jag inte ens fått prata med deras bedrägeriavdelning, så där händer det inte heller mycket.
Clara fortsätter:
– Det är inte så enkelt att bara vänta. Jag behöver få svar på om jag kommer behöva betala tillbaka pengarna eller inte. Snart knackar långivarna på dörren och vill ha tillbaka sina pengar.
Om du blir återbetalningsskyldig, löser du det?
– Skulle jag behöva betala tillbaka de här lånen så vet jag inte hur jag ska få ihop pengarna. Jag kämpar för att gå runt i vanliga fall och har jobbat i princip hela sommaren för att få in extrapengar. Men alla de pengarna är ju borta nu.
Ovanligt att inte behöva betala
Anna Björnör, ekonomisk rådgivare på Kungsbacka kommun, säger att det är sällsynt att ta sig ur bedrägerier likt detta utan att behöva betala tillbaka lånen.
– Det är väldigt lätt att bli lurad, de här personerna vet exakt vad det är de gör. Min erfarenhet säger att det är sällsynt att personer kommer ur situationer likt denna utan att behöva betala tillbaka lånen.
Vad ska man göra om man blivit utsatt för det här?
– Jag tycker att man ska söka hjälp från oss. Man kan få hjälp med att lägga upp en plan över hur återbetalningen ska gå till och liknande. Att vänta in polisutredningen känns dumt, det är bättre att börja planera och förbereda sig på en gång. Skulle man sedan slippa betala lånen är det bara att avbryta ärendet hos oss, säger Anna Björnör.
Inte nog med att hennes konton är tömda och skulderna växer på hög. Clara Somler berättar även att det tagit hårt på psyket att bli utsatt för bedrägeri.
– Jag känner mig iakttagen hela tiden och det är en väldigt obehaglig känsla. Det är inte speciellt kul att gå hem ensam på kvällarna och jag har drömt väldigt många mardrömmar senaste veckorna. Att någon annan har mina personuppgifter är obehagligt, det känns som att jag inte äger mig själv längre.