Apple anmält – sjuåring handlade för 5000 kronor
Av Ronny Karlsson
Spärren för inköp slutade att fungera och sjuåringen handlade för över 5000 kronor i Itunes. Nu anmäler mamman Apple och kräver pengarna tillbaka.
En kvinna i Kungsbacka kräver pengarna tillbaka efter att hennes barn kunnat handla för över 5000 kronor. Foto: Pixabay.
Kvinnan som är bosatt i Kungsbacka hade satt upp spärrar i det sjuåriga barnets mobiltelefon för att förhindra inköp via Apples egen tjänst Itunes.
Men under två dagar slutade spärren att fungera och sjuåringen kunde handla fritt. Totalt blev det 35 inköp innan missen upptäcktes och köpen kunde stoppas.
Sjuåringen handlade totalt för över 5 000 kronor och nu kräver kvinnan pengarna tillbaka. I sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden uppger hon att hon, trots flera kontakter med Apple, inte lyckats få till en lösning. Hon påpekar i sin anmälan att hon tog kontakt direkt efter att hon blev medveten om köpen.
Apple, som ansvarar för tjänsten som skulle spärra inköpen, har betalat tillbaka 269 kronor för ett av de 35 köpen som gjordes, men vägrar alltså att betala för övriga 34 inköp.
Kvinnan menar i sin anmälan att hon inte ändrat några inställningar, och att Apple borde ersätta henne. Hon kräver då tillbaka de 4 955 kronor som barnet beställt för i de 34 fall som inte betalats tillbaka.