Årets majblomma ger hopp om fred
Av Kristian Alm
Majblomman 2023 har designats 12-åriga Elsa Schymberg från Karlstad. Onsalabon Beda Hallbergs idé har hjälpt barn ända sedan 1907.
Årets majblomma. Den börjar säljas 18 april.
Elsa är årets vinnare av Majblommans designtävling, och har låtit havsblå och gräsgröna kronblad samsas runt en orange pärla.
– Jag ville att majblomman skulle påminna om jordklotet. Det blå är havet, det gröna är skogen och det orangea står för alla ställen där det är krig. Jag tror det är något många barn tänker på just nu, säger Elsa Schymberg, i ett pressmeddelande.
Ökande behovUnder det gångna året har Majblommans volontärer rapporterat om ökande behov bland barn.
Familjer med skör ekonomi har fått allt svårare att få ihop pengar till det mest nödvändiga. De senaste siffrorna visar att Majblomman delade ut över 11 miljoner kronor enbart till barns kläder och skor.
– Våra barn är oroliga för framtiden, på en helt annan nivå än förut. Elsas majblomma är ett uttryck för det. Samtidigt är majblomman samma symbol för barns kraft som den har varit i över 100 år. När barn säljer majblommor engagerar de sig mot barnfattigdomen i Sverige, och i år är det viktigare än någonsin, säger Åse Henell, Majblommans generalsekreterare.
Sedan 1907Majblomman har gjort skillnad för barn i Sverige sedan 1907. Onsalabon Beda Hallberg som grundade Majblomman drevs av ett starkt engagemang för barn och unga och ville ge alla möjligheten att bidra till ett bättre och starkare samhälle. Hennes enkla idé var att ge en blomma som kvitto till alla som skänkte pengar. Blomman såldes den första maj varje år och kostade från början 10 öre.
Den 18 april är det dags för barn över hela landet att börja sälja majblommor.
Kristian Alm