Ny vd vill locka fler till Tjolöholm
Mitt i en pandemi, när besöksnäringen går på knäna, började Patrik Olderius härom veckan sitt nya jobb som vd för Tjolöholms slott.
– Det kommer nog att ta minst ett år innan det går att arrangera stora evenemang igen, säger han.
Patrik Olderius tog i början av februari över som vd på Tjolöholms slott.
När förra vd:n Maria Sidén hösten 2019 hastigt lämnade sitt uppdrag, handlade det delvis om olika uppfattningar om slottets framtida utveckling: kulturhistoria eller evenemang. När den nye vd:n nu tillträder, är det en person med stor erfarenhet av destinationsutveckling och just event.
– Men ett event behöver inte innebära 5 000 personer på plats samtidigt. Det kan också vara fyra personer som kommit till slottet för att titta på när man klipper lindhäcken, säger Patrik Olderius.
Slumpen har lett framåt
Byggnadsteknik på gymnasiet, socialantropologi, IT-juridik… En tjuvkik på Linkedin ger ingen direkt samlad bild av slottets nya vd. I mångt och mycket är det också slumpen som lett honom framåt.
– Min pappa var byggnadsingenjör, så därför blev det teknik på gymnasiet. Och sedan var mamman till den första tjej jag var ihop med professor i socialantropologi och det lät också intressant…
IT-juridiken? Tja, i samband med ett jobb som marknadschef på Telecomcity, ett nätverk som jobbade med att utveckla produkter och tjänster inom IT och telekom och som delvis drevs av Karlskrona tekniska högskola, var det helt enkelt bra att lära sig mer om just den specifika verksamheten med.
– Jag provar gärna nytt och tycker det är spännande att jag varit med om tre stora, tekniska skiften: när det gick från MS-DOS till Windows 95, när mobiltelefonerna med smarta telefoner med mobila tjänster kom och nu den stora digitaliseringen.
Tonalitet och känsla
Samtidigt var det inom rese- och turismbranschen som Patrik Olderius började karriären, och det är dit som han med jämna mellanrum har återvänt. Efter fem år hos Fritidsresor som reseledare och platschef på olika håll under andra hälften av 1980-talet, har det dock mer och mer gällt att utveckla evenemang, resmål och resesätt.
– När jag var marknadschef på Stena Line handlade det till exempel och om att ändra konceptet från bilsemester till road trip. Det handlar om tonalitet och känsla, där till exempel det senare ordet säger mer exploring och upplevelse.
Tackat nej till Mello
De senaste sju, åtta åren är det Jönköping som har varit hemmaplan för den något ambulerande familjen Olderius. Där har det framför allt handlat om jobbet som vd för destination Jönköping, det kommunala turistbolaget.
– Där var mitt uppdrag att dra folk till kommunen. Därför tackade jag till exempel nej till Melodifestivalen. Det är ett evenemang som ger mycket till de som bor, verkar och lever i kommunen, men drar ju inte till sig folk från andra delar av landet. Veckan efter är festivalen någon annanstans, och då är den tidigare platsen redan bortglömd.
Istället låg fokus på det som var bestämt skulle räknas som Jönköping grundpelare.
– Dit hörde till exempel naturen, så ett par av de evenemang som vi jobbade för att få dit var istället EM i mountainbike och Ironman.
(Ja, han nappade själv på extremsporten och har nu betat av två halva Ironman.)
Flera pelare
Tankegångarna från Jönköping går också att applicera på Tjolöholm.
– Det finns flera pelare att jobba med: slottet, trädgården, havet och naturen. Jag tror inte att det skulle gå att arrangera till exempel ett Ironman på Tjolöholm, det är helt enkelt inte stort nog! Men tänk att ha de olika delarna? Att simma sträckan i havet, cykla runt området och sedan springa.
Ekonomin har länge varit knagglig på Tjolöholm och den har knappt blivit bättre det senaste året, då pandemin ställt in de stora, publikdragande evenemangen som marknader och föreställningar.
– En sak vi behöver göra är att förlänga säsongen. Det behöver inte alltid handla om stora evenemang. Det händer saker på Tjolöholm hela tiden, till exempel att det jobbas i trädgården eller renoveras i annexet. Små saker som kan bli ett event i sig. Tänk dig till exempel bilden att du har fyra personer som just fått lära sig hur man anlägger en engelsk trädgård, och hur det samtidigt kommer upp en grupp människor ur havet i våtdräkt!
17 artister är just nu klara för spelningar vid slottet.
Kungsbackabornas vardagsrum
Just nu bor Patrik Olderius kvar i Jönköping. Yngsta dottern går i åttan och det blir ingen flytt innan hon slutat nian.
– Sedan flyttar vi hit. Jag kan ju inte uppmana folk att komma hit och besöka oss om jag inte själv bor här.
Besökarna han hoppas på är både långväga och de som bor i närheten.
– Tjolöholm ska vara som kungsbackabornas vardagsrum. Det handlar om att folk ska komma hit, men kanske också om att vi kommer ut. Tänkt till exempel en plats inne i centrala Kungsbacka där vi anlägger en engelsk trädgård? Det blir en vacker plats där, men också en påminnelse om att vi finns och att man kan komma hit.
Själv hade han däremot aldrig varit på Tjolöholm innan han sökte jobbet som vd.
– Nej. De flesta av oss har ju många intressen, men när vi väljer resmål är det medvetet eller omedvetet de som vi är mest intresserade av som styr. Själv har jag aldrig varit så intresserad av just slott och Tjolöholm har också legat i fel del av landet, så jag visste inte ens om att det fanns! Men jag minns känslan när jag körde hit första gången. Området var mycket större än jag hade väntat mig och sedan kom jag runt kröken och såg slottet. Det var som en visuell orgasm!
Läs mer:
Drottning Victoria tar in på Tjolöholms slott
Klart med ny vd till Tjolöholm
Ny vd på Tjolöholm dröjer
Krisen slår hårt mot Tjolöholm
Maria Sidén lämnar Tjolöholm