Många känner osäkerhet vid betalningar på nätet
Shopping, bokningar av hotell och resor, spel på casino – det är bara några av alla digitala valmöjligheter som gör att betalningar på nätet ökar. Undersökningar visar dock att osäkerheten är stor hos många som gör onlinebetalningar och aktörer som BankID jobbar därför för att öka tryggheten.
Foto: Unsplash
Idag handlar 9 av 10 svenskar på nätet. Trenden har letat sig in även hos äldre som inte vuxit upp med teknologin; i undersökningen Svenskarna och Internet 2021 svarar 2 av 3 pensionärer att de e-handlar.
Shopping, resor och casino onlineDe vanligaste köpen på nätet består av resor, biljetter, böcker, kläder och teknologi. Men betalningar och överföringar av pengar sker också inom en rad andra områden, till exempel aktiehandel på nätbanker eller spel på online casino. Att
spela casino online kräver till exempel säkra betallösningar både för insättning och uttag av pengar. Medan kortbetalning fortfarande är ett populärt alternativ, så föredrar många att inte behöva lämna ut sina kortuppgifter, utan gör hellre en direkt banköverföring.
De allra flesta direktbetalningar som svenskarna gör involverar e-legitimering, där BankID är den absolut vanligaste tjänsten. I en undersökning av SCB, ”Befolkningens it-användning 2020”, svarar 85 procent att de använder BankID för att legitimera sig på nätet. Det sker antingen via en app i mobilen eller surfplattan, men går också att ladda ner direkt till sin laptop eller stationära dator.
Mest populära betalmetoderna Enligt den senaste undersökningen
från Svenskarna och Internet använder nästan hälften av alla internetanvändare BankID varje dag. Just snabba och säkra betalningar är efterfrågat, 1 av 10 uppger att de betalar med Swish varje dag och 45 procent att de använder Swish minst en gång i veckan. 83 procent av svenskarna använde sig av Swish under 2021.
Utöver kortbetalning är digitala tjänster för banköverföring, som alla innebär e-legitimering, dominerande på marknaden för betallösningar online. Istället för att fylla i uppgifterna på ens kreditkort eller betala på faktura, vill de flesta svenskarna snabbt och enkelt godkänna en banköverföring med mobilen. Med rätt användning är säkerheten hög, men trots detta råder osäkerhet när det gäller att genomföra köp på internet.
Rädsla vid betalning på nätetRunt hälften av deltagarna i internetundersökningen från 2021 svarar att det händer att de känner sig otrygga och osäkra vid betalning på nätet. En av de största anledningarna till rädslan var att lämna ut konto- och kortuppgifter. Detta på grund av att ens personliga uppgifterna riskerar att hamna i fel händer, till exempel hos en oseriös sajt eller hos en bedragare. Andra anledningar till oro var att man inte skulle få produkten man betalat för, att bli lurad vid köp av privatperson, att tekniken ska strula, eller att man själv gör fel vid betalningen.
Jobbar för säkrare betalningarFör att minska både den upplevda otryggheten och de faktiska riskerna så jobbar betaltjänsterna ständigt med att förbättra säkerheten. För att kunna börja använda BankID för första gången måste man till exempel legitimera sig personligen hos sin bank. Tjänsten genomgår regelbundna tester för kvalitetssäkring, till exempel genom analyser och oberoende kodgranskning.
Nya lösningar som QR-koder gör att man inte heller behöver skriva sitt personnummer, utan kommer direkt till inlogget i BankID-appen. Personnummer tillhör annars de känsliga uppgifter som kan användas för bedrägerier och ID-kapning, vilket bland annat kan leda till att ens konto töms på pengar.
Minska risken vid köp på nätetÄven vid användning av säkra tjänster som BankID är det viktigt att vara uppmärksam
för att handla tryggt på nätet. Ett viktigt råd är att aldrig använda e-legitimering om man blir kontaktad av någon som uppger sig vara från bank, myndighet, polis eller liknande och som uppmanar en att skriva in sin kod i appen. Sådana försök till bedrägeri sker ofta, och särskilt utsatta är äldre personer. Ett annat ord för den här formen av bedrägeri är nätfiske eller phishing.
För att skydda sitt kort kan man låsa det för köp på internet och utomlands, och bara öppna det när man vid de tillfällen då man ska göra köp eller uttag. Viktigt är också att dubbelkolla sajten som man gör köpet eller insättningen på, så att den är seriös och har säker betalning. Upptäcker man att pengar har försvunnit från kortet går det att ringa banken för att direkt spärra kortet.