Majblomman säljs digitalt
Säljstarten av majblomman sköts upp på grund av coronapandemin. Nu drar den igång digitalt istället.
Spridningen av det nya viruset corona gjorde att barns försäljning av majblomman sköts upp, för första gången på 113 år. Nu meddelar majblomman att man istället kommer genomföra en landsomfattande digital insamling.
– Gensvaret har varit fantastiskt. Folk har förstått att barnfattigdomen i Sverige inte pausar - tvärtom. När samhällsekonomin tvärnitar är det de mest utsatta barnen som betalar priset. Vi behöver samla in pengar trots den svåra situation vi nu befinner oss i, barnen vi finns till för behöver oss nu mer än någonsin, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve, i ett pressmeddelande.
Alla kan vara med och samla in pengar
Med start idag, 6 april, kan alla skapa en egen insamling för majblomman på betaltjänsten Swish.
Säljstarten är den 23 april, och då aktiveras automatiskt alla skapade insamlingar. Insamlingen håller på till den 13 maj och alla intäkter kommer att delas ut i ekonomiskt stöd till barn lokalt, och för att stärka barns rättigheter nationellt.
Förhoppningen är att de tiotusentals barn som skulle sålt majblommor engagerar sig genom att påverka vuxna i sin närhet att dela klassens eller gruppens insamling.
Motverka barnfattigdom
– Barnen är Majblommans viktigaste ambassadörer. Vi hoppas att deras röster ska påverka fler vuxna att förstå hur viktigt det är att motverka barnfattigdomen i Sverige, och sprida barnens digitala insamlingar för Majblomman, säger Tove Lindahl Greve.
Barngrupper får behålla 20 procent av förtjänsten. Privatpersoner och företag skänker alla insamlade medel till majblomman.
Mer information finns på swish.majblomman.se
Tidigare i NH:
Ingen majblomma i vår