Annons

Lär sig med Minecraft

De fem stora världsreligionerna har tusentals år på nacken, datorspelet Minecraft mindre än ett decennium.
Men på Älvsåkersskolan har sjätteklassarna hittat ett sätt att kombinera de två.
– Det blir lättare att lära sig om det är roligt, säger Sara Wallman.

Skola | 27 November 2020 10:44

Sjätteklassarna på Älvsåkersskolan blandar nytt med gammalt, när de tar hjälp av Minecraft för att lära sig om de stora världsreligionerna. Alva Wingskär, Sara Wallman, läraren Richard Mattiasson, Teo Roos och Lucas Hysén.

FOTO: Ann Kristin Ekman

Spel och lärande

Det finns ganska mycket forskning kring spel (digitala och analoga) och lärande. Det som lyfts fram är fyra aspekter som gör spel motiverande:
• Tydlig målsättning (varför ska eleverna göra detta/vad ska vi lära oss)
• Klara regler (hur fungerar Minecraft/vad kan vi göra)
• Återkoppling (direkt återkoppling i det eleverna skapar/visar upp för andra)
• Det sociala sammanhangen (samarbete och diskussioner kring ämnesområdet).
Källa: Richard Mattiasson

I ett år hade eleverna i dagens sjätteklasser på Älvsåkersskolan legat på sin lärare Richard Mattiasson om att det ville göra något med Minecraft – dataspelet där man kan bygga miljöer och egna spel av fyrkantiga klossar.

– När eleverna fick dator istället för Ipad i sexan så funkade det, säger Richard Mattiasson.

Just Minecraft har han inte spelat själv, så eleverna fick hjälpa till en del. Lite kul att få lära sin lärare har det också varit.

Många detaljer

Efter att första ha läst på om de olika religionerna, kristendom, judendom, islam, hinduism och buddhism delades eleverna in i grupper för att bygga sina olika miljöer.

– Sedan byggde vi fem olika hus, säger Teo Roos och klickar sig snabbt igenom miljöerna och visar hur de detaljerade byggnaderna ser ut på både in- och utsida.

 

Utifrån bilder har eleverna byggt egna versioner av de religiösa byggnaderna.

– Vi gjorde som en tipspromenad med frågor om till exempel budorden. Om man svarade fel så trillade man ner i en grav eller grop med lava och dog. Om man klarade sig kunde man välja en annan religion och svara på frågor om den, berättar Alva Wingskär.

Lucas Hysén spelar gärna Minecraft på fritiden, så att kombinera kuberna till olika miljöer var inget nytt för honom.

– Men man lärde sig mycket om religionerna också, tycker han.

Älvsåkerskyrkan i Minecraft-version.

Fler vill testa

Att eleverna gärna vill använda sig av Minecraft i undervisningen igen är det ingen tvekan om. Richard Mattiasson verkar inte heller svårövertalad.

– Det gäller bara att hitta ämnen där det kan funka.

Svenska nämns spontat som ett alternativ. Hela det periodiska systemet finns dessutom tillgängligt i utbildnings-varianten av spelet som skolan använder sig av, så att man kan själv kan skapa sig de material som behövs genom att slå ihop kuber av olika ämnen.

– Jag la ut bilder på vad eleverna gjort i den Facebook-grupp som vi lärare på skolan har. Så nu är det fler som vill testa på, säger Richard Mattiasson.

Alva Wingskär, Sara Wallman och Leo Roos dras snabbt in i sina spelversioner av det de lärt sig. Deras lärare Richard Mattiasson har fått lära sig en del nytt på köpet han med.

Mer:

Norra Hallands facebooksida, kan du se en video hur eleverna jobbar.

Annons

KOMMENTERA ARTIKELN

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.

Läs Även

Sjuksköterskor sökes för covid-vaccination

Vård Kungsbacka kommun söker personer med sjuksköterskeutbildning för att förstärka det team som jobbar med vaccination ...

Motorsågsmannen anhållen

Blåljus Den man som igår kväll gick in på en krog med en motorsåg, hittades av polisen i ...

Stjernbergs automation i konkurs

Jobb & Pengar För två år sedan firade företaget tioårsjubileum. Nu läggs Stjernbergs automation ner och 14 personer förlorar ...
Annons