Erik från Kullavik tog hem fint reklampris
Av Ronny Karlsson
Reklambranschen är ganska ny för Kullavikssonen Erik Westerström. Därför kom det som en stor överraskning för honom när hans bolag vann ett av priserna på Roygalan.
William J. Backentorn, Erik Westerström och Albin Olsson fick ta emot pris på Roygalan. Foto: Pressbild.
Galan premierar Sveriges bästa reklamfilmer och personerna som finns bakom filmerna. I kategorin "Årets roligaste reklamfilm" blev det Westerströms företag Slate Film som tog hem priset.
– Ja vilken grej. Det var verkligen inte väntat. Vi skickade in bidragen och glömde nästan bort det, för några veckor fick vi veta att vi var nominerade men trodde aldrig att vi skulle vinna, säger Westerström.
Han driver det lilla bolaget tillsammans med William J. Backentorn och man tog hem priset i konkurrens med landets alla stora reklamföretag. I den vinnande reklamfilmen är det Albin Olsson som spelar en säljare som kanske inte tillhör de vassaste. Filmen är gjord för att lansera Zaplify, som är en IT-tjänst för säljare.
– Jag var själv en ganska dålig säljare, så jag fick inspiration där, säger Westerström, som skrivit manus och regisserat filmen.
30-åringen växte upp i Kullavik och gick på Maleviksskolan. Efter gymnasiet flyttade han och efter bland annat studier på filmskola är det numera fokus på reklambyrån i Stockholm.
Torsdagskvällens pris lär inte ha gjort företagets marknadsvärde lägre.
– Jag hoppas det kan leda till fler kunder, vi får se vart det leder, säger Westerström.
Här är juryns motvering:
"Årets roligaste reklamfilm levererar stor igenkänning och ett lika stort skratt. Den visar att en kort film också kan göra jobbet om idéen är tydlig och väl genomförd. Casting, regi, tajming och klippning är så bra i denna film så juryn var eniga om att roligare än så här blir det inte."
Här kan du
se den vinnande filmen.