Kjell-Åke Rinnarv i kammarspel
Historiska gubbar och tokiga farser har varit Kjell-Åke Rinnarvs kännetecken. Nu tar han steget över till den dramatiska scenen. Nyligen var det premiär i Stockholm för ”Den sista gudinnan” och nu väntar turné över Sverige.
Maria Fahl Vikander och Kjell-Åke Rinnarv i Den sista gudinnan.
Den sista gudinnan är ett litet kammarstycke i en akt som tar drygt en timme. Två personer möts på en herrgård, och det mynnar ut i en upprivande uppgörelse med gamla släkthemligheter.
– Det är en bergodalbana känslomässigt. Det är ingen deppig pjäs, men man går nog därifrån och funderar en del på hur man själv har det, och om det finns saker man inte rett upp med släkt och vänner, säger Kjell-Åke Rinnarv.
Pjäsen är skriven av Annika Banfield, och hon kontaktade Kjell-Åke Rinnarv och Göteborgsskådespelaren Maria Fahl Vikander (Alicia Vikanders mamma) sedan hon sett dem gestalta historiska personer på julmarknaden på Tjolöholm.
– Det är en fantastisk text, vi har inte ändrat ett enda ord, det har jag aldrig varit med om förut.
Kjell-Åke Rinnarv är glad att han får spela dramatisk teater.
– Ja, det känns jättebra, det är något jag längtat efter.
Men de senaste dagarnas händelser har gjort teaterlivet svårt att koncentrera sig på.
Kjell-Åke Rinnarv var den som fann kvarlevorna av en människa på sin gård i Vallda. (Se artikel på annan plats i tidningen). Samtidigt spelar han även i Fjäråsfarsen där en av scenerna handlar om att gräva ner ett skelett…
– Det känns lite makabert, men det går inte att ta bort, det är viktigt i handlingen. Jag tror inte publiken upplever det som smaklöst när man väl är där. Men det känns väldigt märkligt.
Nå, känslostormarna får han ta med sig in i det upprivande kammarspelet. Den 11 och 12 november spelas pjäsen på Esperantoscenen i Göteborg. Sen blir det turné.
– Vi hoppas att någon vill engagera oss även i Kungsbacka. På något sätt ska de spelas även här.