JOBB & PENGAR 2020-09-09 KL. 07:26

Tre Kungsbackaföretag på Svarta listan

Allt fler företag struntar i att följa Allmänna reklamationsnämnden Arn:s rekommendationer när de anmäls av missnöjda kunder. Det visar tidningen Råd & Röns Svarta lista. Vid den senaste uppdateringen tillkom 177 nya företag. Av dagens 560 svartlistade företag finns tre i Kungsbacka.

Tre Kungsbackaföretag på Svarta listan

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter

Kungsbackaföretagen det handlar om är Sportstravel i Göteborg AB, Löftadalens Plåtslageri och bilföretaget Italauto AB.

Sålde dåliga biljetter dyrt


Sportstravel och Löftadalens plåtslageri svartlistades redan i augusti 2019. Detta sedan Sportstravel sålt sämre biljetter än utlovat till en fotbollsmatch mellan Manchester United och Arsenal på Old Trafford i Manchester. Löftadalens plåtslageri hamnade på Svarta listan sedan företaget vägrat följa Arns rekommendation om att utan kostnad för kunden åtgärda felaktigt utförda plåtarbeten kring en balkong.

Vägrade betala reparation


Italauto svartlistades i februari i år. Detta sedan företaget sålt en bil som strax efter försäljningen fått problem med bränslesystemet. Arn rekommenderade företaget att ersätta den drabbade bilköparen med 12 512 kronor, som ersättning för reparationskostnader.

– Det är första gången sedan starten 2012 vi hamnar på Råd & Röns Svarta lista. Det handlar om ett fall där en verkstad vi anvisade till inte kunde se vad som var fel på den aktuella bilen. Då gick kunden vidare till en annan verkstad, istället för att komma in med bilen till oss, så att vi fick möjlighet att reparera den, förklarar Peter Derung, som äger Italauto.

– Eftersom säljaren enligt lag har tre försök på sig att åtgärda problem innan kunden har rätt att vända sig till någon annan för att få hjälp, vore det fel av oss att följa ARNs rekommendation i det här fallet. Vi försöker alltid hjälpa våra kunder så gott det går om problem uppstår. Att det ibland kan vara svårt att komma överens är väldigt tråkigt. Men som säljare kan man tyvärr inte gå med på allt, fortsätter han.

”Kunden vad som utlovats”


Även William Gustafsson, VD för Sportstravel AB Göteborg känner sig säker på att hans företag handlat rätt.

– Vi formulerade oss dåligt till Allmänna Reklamationsnämnden, därav dömde de i kundens favör. Kunden fick allt som var lovat och hade beställts av oss, därav ansåg vi inte att det fanns skäl till någon extra ersättning. Efter tio år i resebranschen anser jag fortfarande att vi agerade rätt, skriver han i ett mail till Norra Halland.

Allmänna reklamationsnämnden är ingen domstol. Den som väljer att strunta i Arns rekommendationer kan inte straffas för detta.

Nämnden har till uppgift att lösa konflikter mellan företag och deras kunder – utan att kunden ska behöva gå till domstol för att få rätt.

Den kund som vill tvinga ett företag att följa Arn:s rekommendation kan alltså gå vidare med sitt ärende till domstol.

Svartlistas i två år


De företag som svartlistas av Råd & Rön får finna sig i att vara kvar på Svarta listan under två år. Oavsett om de i efterhand gör rätt för sig.

Syftet med listan är att varna svenska konsumenter för oseriösa företag och för företag som kan bli extra svåra att ha att göra med om man som kund skulle vara missnöjd med deras varor och/eller tjänster.

Ryanair sköter sig sämst


Företag inom motorbranschen utgör den största gruppen på Svarta listan. De är också de företag som är skyldiga sina kunder mest pengar – 2,2 miljoner kronor. Motorbranschen är dock tätt följd av hantverkarna, som är skyldiga sina kunder 1,3 miljoner.

Det är dock företag i flygbranschen som står för flest ärenden bland de nytillkomna på listan. På den nyss uppdaterade listan intar Ryanair en föga smickrande tätposition, med 17 ärenden. På andra respektive tredje plats på listan över de flygbolag som sköter sig sämst återfinns Vueling (16 ärenden) och Turkish Airlines (sju ärenden).

I de flesta fall har flygbolagen svartlistats för att de vägrat ersätta sina kunder i enlighet med EU:s regler vid förseningar.

Ny sociallag kan ge 13 nya tjänster i kommunen
NYHETER 2025-05-13 KL. 12:15
Premium

Ny sociallag kan ge 13 nya tjänster i kommunen

Ska ge stöd för ökat förebyggande arbete

Ovanligt lång väntan på hjälp efter orosanmälan
NYHETER 2025-05-13 KL. 11:20
Premium

Ovanligt lång väntan på hjälp efter orosanmälan

Utreds internt av socialtjänsten

Hemligt nej från Försvaret stoppar midsommarfirande
NYHETER 2025-05-13 KL. 07:00
Premium

Hemligt nej från Försvaret stoppar midsommarfirande

Bod med redskap och möbler får inte byggas upp efter brand

Bor på camping flera månader om året:
FAMILJ 2025-05-12 KL. 20:45
Premium

Bor på camping flera månader om året: "Ett andra hem"

Dan och Gull-Britt Svenningsson är så kallade långliggare

SHL-klubbens stjärnvärvning från Onsala
ISHOCKEY 2025-05-12 KL. 19:45
Premium

SHL-klubbens stjärnvärvning från Onsala

✔ Varför han lämnar NHL ✔ Intresset från andra SHL-lag ✔ Drömmen som inte släckts

Vännerna gör upp om SM-guldet
HANDBOLL 2025-05-12 KL. 16:00
Premium

Vännerna gör upp om SM-guldet

"De har varit överlägsna hela säsongen"

Budgeten klar: Alliansen sänker skatten 2026
JOBB & PENGAR 2025-05-12 KL. 13:38
Premium

Budgeten klar: Alliansen sänker skatten 2026

"En oerhört expansiv budget"

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Kungsbackagäng bärgade tyskt krigsflyg ur isen

Kungsbackagäng bärgade tyskt krigsflyg ur isen

Den 2 maj 1945 insåg tre unga tyska flygare att kriget var förlorat. De hade ingen lust att kapitulera i Norge utan nödlandade på isen på Torne träsk. Planet sjönk senare till botten, men 1986 fick en brokig samling äventyrare för sig att det skulle bärgas. Pensionerade polisen och hembygdsforskaren Sune Börjesson berättar här den spännande historien om hur Kungsbacka blev centrum för expeditionen.