Inställda flyg – ta reda på avbokningsvillkoren
Coronapandemin gjorde att problem med bland annat inställda eller försenade flyg seglade upp som det vanligaste konsumentklagomålet nationellt under 2020. Det visar en sammanställning från Konsumentverket.
– Det ser likadant ut i Kungsbacka. Det har varit många klagomål när det gäller resor under 2020 liksom inställda evenemang, säger Charlott Falk, konsumentrådgivare i Kungsbacka kommun.
Inför årets sommarsemester är det bra att ta reda på vad som gäller, både när det gäller resor innanför och utanför Sverige. Och det gäller oavsett om det man bokar är en stuga, flygbiljetter, färjor eller annan transport.
– Ta reda på avbokningsreglerna. Vi vet inget om utvecklingen, allt händer så fort nu och när det är så här osäkert då skulle jag ha både hängslen och livrem, säger Charlott Falk.
Oro inget skäl
Pandemin gör det inte fritt att avboka hur som helst, det är först när UD avråder från resor till ett visst land som andra regler blir aktuella. Oro för en ökad spridning av viruset på den plats du tänkt åka till är inte skäl nog.
– När UD avråder från resor till visst område har man rätt att avboka paketresor utan kostnad men om det bara gäller ett köp av flygbiljetter är det villkoren för biljetterna som gäller. Däremot har man rätt att få tillbaka pengarna för flygbiljetten om flyget ställs in, säger Eva Norrand Andersen, konsumentrådgivare.
Läs det finstilta, ring eller mejla och fråga vad det är för avbokningsvillkor.
– Ett exempel är om ni är tio personer som hyrt en stuga. Vad händer om en blir sjuk och inte kan åka, har övriga nio rätt att avbeställa då?
Innan du reser, hör efter med ditt försäkringsbolag om vad som gäller om du skulle bli sjuk på semestermålet.
Pengarna tillbaka
Många av de nationella konsumentklagomålen handlar även om inställda evenemang och biljettförsäljare som vägrar betala tillbaka pengar. Så även i Kungsbacka.
– Ja, det är många arrangörer som hänvisar till force majeure men det hjälper dem inte i det här fallet. De har ett avtal med kunden och följer inte det som avtalats. Blir inte evenemanget av ska kunden få pengarna tillbaka. Vi vill ju inte uppmana till att köpa på kredit, men kan vara bra att veta att om man gjort det och företaget inte gör rätt då har man möjlighet att vända sig till kreditgivaren och använda sig av sin invändningsrätt, säger Charlott Falk.
Tidigare i NH:
Coronaläget i Halland
Värdebevis eller pengar när resan ställs in
Fler nyheter om jobb och pengar