Jag kom precis hem efter en tågresa till och genom Frankrike. Innan jag åkte hade jag en romantisk bild av att tågluffa. Jag såg framför mig att jag skulle ligga i en sovkupé på nattåget till Tyskland och vaggas till sömns av tågets gungande. Och att jag nästa dag skulle sitta på tåget ner till Frankrike och se hur landskapet förändras utanför tågfönstret. Realiteten blev dock en helt annan. Vi åkte med Interrail och innan avresan spenderade vi flera timmar med att förstå hur allt fungerar och hur man bokar plats på tågen på de olika internationella tågsajterna. Det visade sig att det ändå blev fel.
När vi skulle kliva på nattåget upptäckte vi att vi tydligen inte hade bokat en liggplats i en kupé, utan en sittplats i en vagn. Hur det hände är oklart, men vi fick alltså börja vår resa med att sitta hela natten i en vagn med tända lampor. Nästa morgon vaknade vi med smärta i nacken och till ett meddelande om att vårt tåg var två timmar försenat, vilket innebar att vi missade tåget till Frankrike som vi hade bokat platser på. Istället fick vi hoppa på ett senare tåg som var så fullbokat att vi fick sitta på golvet i väskutrymmet. Därifrån såg vi inte ett skymt att den utsikt som vi hade hoppats få se.
Under tiden som vi satt på tåggolvet bland väskorna landade vår vän, som hade valt ta flyget istället, i Paris. Hon åkte morgonen efter oss och hade hunnit ta en springtur i staden, äta lunch och sitta på en uteservering och läsa innan vi kom fram på kvällen, svettiga, trötta och med värk i kroppen. Ändå var kostnaden för våra resor ungefär densamma. Där och då kändes det som att vi hade dragit nitlotten. Här försökte vi vara miljövänliga men vad fick vi för det? Jo, en mycket sämre reseupplevelse och kortare tid i Frankrike.
Men den jobbiga reseupplevelsen började dock blekna redan samma kväll när vi på håll såg Eiffeltornet lysa i all sin prakt. Och resan hem fick mig faktiskt att ändra åsikt gällande att åka tåg. Vi åkte då från den franska alpstaden Annecy och reste upp längst Alperna i både Frankrike och Schweiz. Vi hade lyckats få platser vid fönstret och fick blicka ut över bergstopparna och dalarna under resan. Det var otroligt vackert. Denna gång hade vi även lyckats boka liggplatser på nattåget från Tyskland och fick en betydligt bättre natt än på ditvägen. Så det finns absolut fördelar med att åka tåg. Men jag känner samtidigt att det finns mycket man borde göra för att göra det enklare, smidigare och billigare, så att fler väljer det istället för att flyga. Min dröm är ett snabbt och billigt direkttåg mellan Sverige och Frankrike, för till Frankrike vill jag återvända.
Se filmen från annorlunda händelsen
Men slottet påverkas inte av förändringen
I en fruktansvärd storm i januari 1920 går ångfartyget Macona under på revet utanför Nidingen. 49 besättningsmän omkommer – bara en enda man överlever genom att klamra sig fast i masttoppen i vinterkylan. Nu berättar Frillesåsförfattaren Carl-Magnus Stolt den dramatiska historien.