Få behöriga lärare i fritidshem
Trots nya krav sedan den 1 juli är knappt hälften av lärarna i Kungsbackas fritidshem behöriga. "Få om ens någon söker", säger rektorerna på Tingbergsskolan i Kungsbacka.
Rektorerna Petra Aadland och Anna-Karin Källén ser en stor brist på utbildade fritidslärare.
Medan andelen behöriga lärare med tillsvidareanställning i kommunen ligger på 96 procent, hamnar fastanställda pedagoger med legitimation mot fritidshemmet på blyga 48 procent. Samtidigt skiljer det sig mellan skolorna. Vid de kommunala skolenheterna har 15 stycken mellan 50 – 100 procent behörig personal. I resten av fritidshemmen är färre än hälften av lärarna behöriga. Hela fem stycken saknar helt pedagoger med rätt behörighet. Detta enligt statistik från kommunen.
Men för skolornas del är det inte helt lätt heller.
– När vi har ute annonser om lärare till andra nivåer är det jättemånga sökande. Men när det kommer till fritidspedagoger är det oerhört få som söker, om ens någon, säger Anna Karin Källén som är en av rektorerna på Tingbergsskolan.
Skolverket är dock inte överraskade.
– Jag är inte förvånad när jag ser siffrorna. Nu har jag inte tillgång till någon aktuell statistik men jag skulle tro att det är ungefär såhär det ser ut i resten av landet också, säger Magnus Söderman som är undervisningsråd på myndigheten.
Han anser att den nya situationen inte är helt utan bekymmer. För de som har en äldre examen inriktad mot fritidshem finns möjligheten att begära ut legitimation. För andra pedagoger i tjänst handlar det om att skaffa sig behörighet genom studier.
– Men det kan nog till exempel upplevas som en stor insats att plugga vidare om man till exempel är mitt i livet och bor i delar av landet där det är långt till närmaste högskola.
I den högskoleutbildning som ger behörighet till rollen som lärare i fritidshem ingår att utbilda sig inom något praktiskt-estetiskt ämne, till exempel bild, idrott eller musik, för att kunna undervisa på någon av skolans andra nivåer under den tid då barnen inte är på fritidshemmet.
Stefan Karlsson på Kollaskolan är behörig lärare mot fritidshem och har jobbat som fritidspedagog sedan 2003. Förutom de ämnen som krävs för att jobba mot fritidshem, är Stefan Karlsson även behörig att undervisa i ett antal ämnen som hör till grundskolan.
– Dagen börjar vid 06.00 här och då är det lite aktiviteter på morgonen. Men under stora delar av dagen går ju barnen i skolan. Jag är knuten till en klass i årskurs tre, så då är jag där och jobbar, berättar han.
Efter skoldagen tar fritidshemmet vid igen. Ulrica Magnusson, som på dagarna jobbar med en sjätteklass har det senaste året arbetat som fritidspedagog med ansvar för ett fritids årskurs 4-6. Hon har i dagsläget inte den behörighet som krävs, men är i full färd med att lösa den biten.
– Utbildningen handlar ju om att skaffa sig bättre verktyg, säger hon.
Stefan Karlsson och Ulrica Magnusson som båda jobbar inom fritidshem, anser att utbildning är viktigt.
Att det kommit ett krav på lärarbehörighet för att få ansvara för undervisning i fritidshem är inget som varken Stefan Karlsson eller Ulrica Magnusson tycker är fel. Tvärtom.
– Utbildning är jätteviktigt. Du får ju med dig viktig kunskap när du utbildar dig. Och dessutom är det en jättestor efterfrågan på utbildad personal, säger Stefan Karlsson.
Detta är en förkortad version. Läs hela uppslaget i tisdagens Norra Halland eller i appen.