Digitala hjälpmedel ska underlätta på trygghetsboende
De boende på Kolla Parkstads trygghetsboende kan snart få nya digitala hjälpmedel till hjälp för att underlätta i vardagen. Det kommunala fastighetsbolaget Eksta, som är fastighetsägare för trygghetsboendet, har fått omkring 300 000 kronor från Vinnova för projektet Trygghetsboende med digitalt stöd.
Kent Jarnestål kommer ursprungligen från Majorna och har en bakgrund som tekniker.
I en värld som blir mer digitaliserad för var dag som går vill Eksta kartlägga hur man som hyresvärd kan underlätta för sina boende med hjälp av digitala hjälpmedel. Det är med den grundtanken man nu har inlett projektet, som sträcker sig fram till augusti.
– Vi vill ta reda på vad det finns för digitala hjälpmedel som kan skapa mervärde för våra boende. Hur kan man hjälpa till i just ett trygghetsboende? Det är en fråga vi hoppas få svar på, säger Ekstas vd, Christer Kilersjö.
Vad kan det handla om för hjälpmedel?
– Det vet vi inte i nuläget, men det är det som studien ska ge oss svar på. Men det kan handla om att skapa hjälpmedel för när man ska handla exempelvis.
Hjälp med medicin
Eksta är drivande i projektet som även innehåller en rad andra aktörer, bland annat Kungsbacka kommun, Lunds universitet, Chalmers CVA, Högskolan i Borås samt Jonas Enebrand AB.
– Syftet för projektet är egentligen att titta på hur teknik kan användas i en specifik verksamhet, i det här fallet trygghetsboenden, säger Jonas Enebrand, som är projektdrivande för tekniken.
Varför just trygghetsboenden?
– Det är en väldigt perfekt målgrupp i och med att de finns på samma ställe. Löser man ett problem för dem via tekniken så kan man kanske ta med den lösningen till andra typer av boenden.
Vad kan det praktiskt handla om för lösningar på trygghetsboendet?
– Det kan handla om allt ifrån en censor som tänder en lampa, till att censorer varnar när en boende inte kommit upp ur sängen, eller kanske glömt ta sin medicin. Det vi hoppas ta reda på nu är vad de boende vill ha för teknik.
Corona försvårar
För att få ut maximal effekt av projektet hade Christer Kilersjö gärna samarbetat så mycket som möjligt med de boende. Men under rådande omständigheter försvåras de möjligheterna något.
– Man vill ju interagera med de boende så mycket som möjligt, och helst sitta ner med dem och prata. I och med att läget är som det är just nu så försvåras ju kommunikationen lite.
Vad har ni fått reaktioner från de boende hittills?
– Vissa är nyfikna och intresserade, medan vissa är lite mer anti. Men så är det alltid, och vi vill ju att det här projektet ska bringa kunskap.
En boende som ser positivt på projektet är Kent Jarnestål, som själv har en bakgrund som tekniker.
– Jag tror på det här och jag tror vi behöver mer kunskap för teknik. Många av oss som bor här har nog inte ens en dator och många har säkert också en gammalmodig telefon, säger han.
Vad skulle du själv vilja ha hjälp med?
– Det är väl det här med kommunikation som jag tycker är viktigast. Jag själv har god kontakt med barn och barnbarn, men det är många som inte har lika bra koll. Och då blir det svårt.
Hur har du hållit kontakten under corona?
– Jag pratar med dem varje fredag via Whatsapp. Det fungerar kanon för mig, avslutar Jarnestål.