”Det stämmer att det har slutat en del personal”
– Det är verkligen jättetråkigt om någon av våra boende upplever att de inte får sina behov tillgodosedda. Det är verkligen inte vår mening eller intention.
Det säger Gertrud Öjetoft, regionchef på Vardaga som driver Kolla vård- och omsorgsboende.
Kolla vård- och omsorgsboende.
Del av kritiken mot Kolla vård- och omsorgsboende handlar om att personalen har minskat och att personalomsättningen är stor med många som väljer att sluta, sedan Vardaga tog över driften våren 2019. Och visst visar det sig finnas fog för synpunken.
– Vi har ändrat i bemanningen och det har slutat en del medarbetare, säger Gertrud Öjetoft.
Gertrud Öjetoft, regionchef på Vardaga.
Hon menar att det hör samman med att man ändrade organisationen när man tog över, efter att ha köpt upp Aleris som tidigare drev Kolla.
– Vi jobbar på ett annat sätt. Det innebär att vi bland annat har tillsatt tre undersköterskor som gruppchefer på de olika enheterna, för att få ett mer nära ledarskap. Förutom att delta i vårdarbetet har de en del administrativa uppgifter. Det stämmer också att det har slutat en del personal. Så blir det ibland när man börjar med ett nytt arbetssätt, det passar inte alla och en del vill inte jobba kvar. Sedan är det stor personalomsättning generellt i äldreomsorgen, säger Gertrud Öjetoft.
Anser att bemanningen är tillräcklig
Men också om man ändrat arbetssätt och det slutat personal, menar hon att den bemanning som finns ska vara tillräcklig. Samtidigt pekar vittnesmål från anhöriga i annan riktning.
– Jag känner inte till och kan inte uttala mig om de enskilda händelserna. Men om upplevelsen är att det inte har fungerat ber jag om ursäkt. Det är inte så det ska vara. Om det händer något ska det skrivas en avvikelserapport och vi har det nära ledarskapet för att det ska bli lättare att se om tiden inte räcker till. Men det behövs ett samspel, där det sägs till när något går fel. Det är jätteviktigt att alla medarbetare gör det de ska göra där. Det är då vi kan upptäcka om arbetet inte hinns med, säger Gertrud Öjetoft.
Det finns också kritik mot att en del av personalen talar så pass dålig svenska att det är svårt att göra sig förstådd, både som boende och anhörig.
– Det är naturligtvis jätteviktigt att man kan göra sig förstådd. Men min uppfattning är att det inte är ett jättestort problem. Det finns de som har brister i språket, men de har särskilda servicetjänster som är del av ett arbetsmarknadsprojekt. Och det finns alltid annan personal som kan svenska, säger Gertrud Öjetoft.
Smittskyd Hallands riktlinjer
Sedan mitten av november pågår ett covid-utbrott på boendet. I och med det har personalen stärkts upp. Men de insatser som gjorts räcker inte enligt fackförbundet Kommunal, som tidigare i veckan gjorde en anmälan till Arbetsmiljöverket (läs mer på norrahalland.se). Bland annat har man synpunkter på att det inte finns skyddsutrustning med andningsskydd, istället för de munskydd med lägre skyddsgrad som Vardaga använder.
– Vi följer de riktlinjer som Smittskydd Halland ger ut. Det gör vi alltid, det är viktigt att vi håller oss till fakta.
I Vardagas svar till Arbetsmiljöverket står att ni i förra veckan hade ytterligare utbildning i rutiner för basala vårdhygienrutiner. Borde inte de redan varit på plats?
– De var på plats. Men det har varit stor sjukfrånvaro de senaste veckorna med många nya timvikarier inne, därför behövdes det mer utbildning. Det är inte heller så att man går utbildningens gång och sedan är det bra. Det behövs repetition. Vi vill också ha en del som blir "experter", extra bra, så att de kan stötta upp sina kolleger, säger Gertrud Öjetoft.
Kollas verksamhetschef Charlotte Robertsson är sjuk och har därför inte gått att nå för svar om kritiken mot Kolla.
Läs också:
Anhöriga vittnar om bristande omvårdnad
Kolla anmält till Arbetsmiljöverket efter covid-utbrott
Dödsfall på Kolla efter covid-utbrott
Covid-utbrott på ännu ett boende