TV-klipp och nyheter

DEBATT 2024-11-11 KL. 14:00

Debatt: Ökade kostnader hot mot kollektivtrafiken

Debatt: Ökade kostnader hot mot kollektivtrafiken
"Ökade kostnader och akut brist på förare pressar bussbranschen hårt," skriver Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Ökade kostnader och akut brist på förare pressar bussbranschen hårt. Enligt en rapport från Sveriges Bussföretag har kostnaderna ökat mer än intäkterna, samtidigt som antalet med behörighet att köra buss dalat rejält de senaste 25 åren. Det hotar utbudet i kollektivtrafiken. För att stötta kollektivtrafikens vanligaste trafikslag måste politiska prioriteringar till – annars riskerar tillgängligheten i Halland att försämras.

Förarbristen beror på en rad faktorer. Antalet svenskar med D-körkort, alltså behörighet att köra buss, har sedan år 2000 minskat från 226 000 till 134 000 personer. Då har Sverige ändå närmare två miljoner fler människor idag. Genom att exempelvis berättiga CSN-stöd för att ta D-körkort skulle politikerna enkelt kunna öka incitamenten för fler att göra det.

Ett annat problem är den 24-årsgräns som finns idag för att få köra just passagerarbuss på sträckor längre än 50 kilometer. Det motiveras av EU med att riskmedvetenheten inte är lika utvecklad hos yngre förare. Tvärtom finns en undersökning av Statisticon som menar att yngre yrkesförare inte alls skulle vara mer riskbenägna än sina äldre kollegor. Säkerhetstänket är helt centralt för att ens få köra passagerartrafik. Kravet gör bara att unga nyutbildade yrkesförare väljer andra branscher.

Vad gäller den ekonomiska aspekten så är efterfrågan hög från passagerare och antalet resenärer är i princip uppe på samma nivå som innan pandemin. Trots det har intäkterna i den upphandlade trafiken bara ökat med 13 procent sedan 2018, samtidigt som kostnadsökningen är på nästan 22 procent. Det är en ekvation som inte går ihop. Andelen av kostnaderna som täcks av biljettintäkter har också minskat. I region Halland så har det på fyra år minskat med närmare fem procentenheter och intäkterna täcker idag bara 43 procent av kostnaderna. Vi får alltså allt mindre kollektivtrafik för pengarna.

Redan har neddragningar i turtäthet och busslinjer gjorts på flera håll i Sverige. Om trenden inte bryts så kommer det att bli ännu värre, med följd att fler väljer bort kollektivtrafiken, och den onda spiralen därmed förvärras. Nu krävs att politikerna visar ledarskap – både genom ekonomiska prioriteringar och att röja onödiga hinder och främja så att fler kan bli behöriga förare. Det är ett måste om inte kollektivtrafiken ska försämras dramatiskt.

Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag



TV-klipp och nyheter

65 år i de fyrbentas tjänst
FAMILJ 2024-12-09 KL. 18:00
Premium

65 år i de fyrbentas tjänst

Man åtalas för dubbel misshandel
NYHETER 2024-12-09 KL. 14:00
Premium

Man åtalas för dubbel misshandel

Entusiaster tar över Kuggaviksgården
NYHETER 2024-12-09 KL. 12:15
Premium

Entusiaster tar över Kuggaviksgården

"Man ska kunna umgås här och skapa minnen för livet"

Fler nyheter

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | FAMILJ 2024-12-09 KL. 18:00
65 år i de fyrbentas tjänst
Premium | NYHETER 2024-12-09 KL. 17:07
Aranäs möblerar om – vd:n lämnar
Premium | NYHETER 2024-12-09 KL. 14:00
Man åtalas för dubbel misshandel
Premium | NYHETER 2024-12-09 KL. 12:15
Entusiaster tar över Kuggaviksgården
Premium | SPORT 2024-12-09 KL. 10:41
Sporthelgen i korthet

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

NH-sportens betyg på fotbollsklubbarna:

NH-sportens betyg på fotbollsklubbarna: "Inte ens nära godkänt"

Drömmar har funnits, glidtacklingar har gjorts och måljublen har tynat ut. Den sista domarsignalen i årets seriespel är blåst så nu kan två stolpskott ta på sig ansvaret och säga var ribban ska ligga för årets prestation. Här kommer NH-sportens matiga betyg på fotbollsklubbarna del 2.