Ökade kostnader och akut brist på förare pressar bussbranschen hårt. Enligt en rapport från Sveriges Bussföretag har kostnaderna ökat mer än intäkterna, samtidigt som antalet med behörighet att köra buss dalat rejält de senaste 25 åren. Det hotar utbudet i kollektivtrafiken. För att stötta kollektivtrafikens vanligaste trafikslag måste politiska prioriteringar till – annars riskerar tillgängligheten i Halland att försämras.
Förarbristen beror på en rad faktorer. Antalet svenskar med D-körkort, alltså behörighet att köra buss, har sedan år 2000 minskat från 226 000 till 134 000 personer. Då har Sverige ändå närmare två miljoner fler människor idag. Genom att exempelvis berättiga CSN-stöd för att ta D-körkort skulle politikerna enkelt kunna öka incitamenten för fler att göra det.
Ett annat problem är den 24-årsgräns som finns idag för att få köra just passagerarbuss på sträckor längre än 50 kilometer. Det motiveras av EU med att riskmedvetenheten inte är lika utvecklad hos yngre förare. Tvärtom finns en undersökning av Statisticon som menar att yngre yrkesförare inte alls skulle vara mer riskbenägna än sina äldre kollegor. Säkerhetstänket är helt centralt för att ens få köra passagerartrafik. Kravet gör bara att unga nyutbildade yrkesförare väljer andra branscher.
Vad gäller den ekonomiska aspekten så är efterfrågan hög från passagerare och antalet resenärer är i princip uppe på samma nivå som innan pandemin. Trots det har intäkterna i den upphandlade trafiken bara ökat med 13 procent sedan 2018, samtidigt som kostnadsökningen är på nästan 22 procent. Det är en ekvation som inte går ihop. Andelen av kostnaderna som täcks av biljettintäkter har också minskat. I region Halland så har det på fyra år minskat med närmare fem procentenheter och intäkterna täcker idag bara 43 procent av kostnaderna. Vi får alltså allt mindre kollektivtrafik för pengarna.
Redan har neddragningar i turtäthet och busslinjer gjorts på flera håll i Sverige. Om trenden inte bryts så kommer det att bli ännu värre, med följd att fler väljer bort kollektivtrafiken, och den onda spiralen därmed förvärras. Nu krävs att politikerna visar ledarskap – både genom ekonomiska prioriteringar och att röja onödiga hinder och främja så att fler kan bli behöriga förare. Det är ett måste om inte kollektivtrafiken ska försämras dramatiskt.
Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag
Vann ångestmötet efter sen dramatik
I del 3 avhandlas damklubbarna i division 1, 3 och 4
Drömmar har funnits, glidtacklingar har gjorts och måljublen har tynat ut. Den sista domarsignalen i årets seriespel är blåst så nu kan två stolpskott ta på sig ansvaret och säga var ribban ska ligga för årets prestation. Här kommer NH-sportens matiga betyg på fotbollsklubbarna del 2.