Jag har adhd, och skolan har varit en ständig kamp. Jag blir utskickad från klassrummet för att jag inte kan sitta still, och det finns ingen som kan hjälpa mig med att hålla fokus. Jag vill lära mig, men jag blir överkörd av ett system som inte förstår mig. Men det här handlar inte bara om elever som jag, med särskilda behov – det handlar om oss alla. Vi är många som kämpar för att hålla oss på plats, och när kommunen inte ens ger oss rätt lärare eller resurser blir det för mycket. Jag har hört saker som att vissa elever inte kommer att kunna bli något stort, följa sina drömmar, eller utbilda sig till visst jobb för att de inte är bra på matte eller engelska.
Tänk er en elev som har kämpat med psykisk ohälsa. Hen var borta från skolan i månader, och när hen till slut samlade kraft att komma tillbaka var det som att börja om på noll. Hen låg efter, men kämpade för att hinna ikapp. Och vad fick hen för det? Lektioner inställda, ingen hjälp att ta igen det förlorade arbetet och ofta en lärare som inte ens har rätt utbildning för att undervisa. Hen frågade sig gång på gång varför hen skulle orka när skolan inte bryr sig. Det var som att ge upp på allt man kämpat för.
Men det är inte bara de som har psykisk ohälsa eller npf diagnoser som drabbas. Jag har också vänner som är fullt friska, som har bra betyg, men som slås ner av skolans bristande resurser. De har all vilja att lära sig, men när klasserna blir för stora och undervisningen inte håller måttet tappar de motivationen. Jag har själv kämpat mig upp från 0 procent närvaro till 100 procent. Jag har lagt ner kvällar på att plugga ikapp. Men när skolan inte ens erbjuder tillräckligt med lektionstid, vad kan man göra? Det är som en käftsmäll. Alla våra ansträngningar förloras när kommunen inte satsar på oss.
Kungsbacka har fått kritik för sina skolor i flera år, men ändå händer inget. De skär ner på skolpengen, och vi får ta konsekvenserna. Förra året gick kommunen med 231 miljoner kronor i vinst – men inte en krona verkar ha gått till oss. Om kommunen har pengar att spara på våra utbildningar, varför används de inte för att ge oss en chans att lyckas?
Enligt Skollagen har vi rätt till en utbildning som är anpassad efter våra behov. Men när lärare inte är utbildade, när lektioner ställs in och när vi inte får den hjälp vi behöver, bryts den lagen gång på gång. För oss elever betyder det inte bara att vi inte får en bra utbildning – det betyder att vi inte får en chans att forma vår framtid.
Kungsbacka, nu är det nog! Vi kräver:
1. Resurser för alla elever. Det handlar inte bara om elever med särskilda behov, utan om alla som behöver stöd för att nå sina drömmar.
2. Lagar som följs. Skollagen säger att alla elever ska få lika chans till en bra utbildning, men för oss handlar det om att verkligen få den hjälpen.
3. Utbildade lärare och vikarier. Vi ska inte behöva klara oss utan ordentlig undervisning.
Vi kommer inte längre acceptera att bli ignorerade. Vi är framtiden, och vi har rätt vi har att få en bra utbildning.
Anonym högstadieelev
”Målet är komma ner till danskarnas förbrukning”
I somras lämnade hon skolan. Nu är 22-åriga Ninni Falk redo att spela superhjälte i sin största roll hittills. Föreställningen kommer att spelas ett antal gånger i bland annat Kungsbacka under våren.