Debatt: Bra att fler får digital kompetens
Tack! Det verkar som nämnden för Kultur och fritid läst min motion gällande ”Digital fixare”. Målet med motionen var/är att kommunen skall ge stöd och hjälp till de som behöver lära sig hur man numera kommunicerar med bland annat kommunen, banker och vården.
Kravet blir allt större att invånare skall kunna kommunicera med mobiler och datorer. Ett av många exempel är bland annat Kungsbacka bostadsförmedling där de som vill stå i kö själv eller någon närstående, måste ha en dator för att överhuvudtaget ”skriva in sig”.
Nu verkar det dock som man börjat tänka till och kommer att skapa något som man kallar ”Mera Digital”.
Som med mycket annat som kostar så ålägger man till stor del ideella krafter på att kommunens invånare ställer upp och lär ut sina kunskaper till andra invånare. Redan finns Seniornet som är en resurs för de över 55+ som vill ha hjälp med att lära sig den digitala världen. Nu vet jag ju att svaret på min motion när den kommer upp i kommunfullmäktige blir: ”Motionen anses besvarad”. Men, huvudsaken är att invånarna får hjälp och stöd att hänga med i kommunens digitaliserade handlingsplan ”Ett smartare Kungsbacka”!
Agnetha Ernegård,
Kungsbacka FramtidspartiLäs fler debattartiklar här