Omtänksamma uppmaningar om att hålla avstånd, vara varsamma och tänka på varandra finns på skyltar och dekaler i nästan alla affärer.
Men allt känns bara som snygga dekorationer. De flesta kunder bryr sig inte inne i butiken och inte heller butikspersonalen. De rusar runt med sina vagnar och tränger sig för att nå hyllor utan minsta tanke på – avstånd.
Vid kassorna håller sig ganska många kunder i skinnet även om många passar på att tränga sig emellan. Men borde inte butikerna se till att kunder kan hålla avstånd även på bredden? Vissa butiker har två kassor intill varandra öppna vilket gör att det blir oerhört bökigt i sidled med alla vagnar och kunder. Folk som inte handlat tränger sig ut, personal som ska hämta varukorgar klämmer sig fram och så de som väljer att gå in kassavägen. Det kan vara ett kaos där.
Livet är ett strövtåg på nattgammal is och alla befinner vi oss faktiskt i fara. Fråga någon som mist sin allra käraste.
Ingemar och Elsa Vendelstrand kör häst och vagn på Tjolöholms julmarknad
Sverige fick en drömlottning i playoff
Allt fler väljer bort alkoholen. Men sommeliern Attia Franzén tyckte att något saknades bland de alkoholfria alternativen. Nu lanserar han Parispojken där drycker skapas för att passa till specifika maträtter och tilltugg. – Jag tror att många dricker mindre, men finare, säger Attia Franzén.



