Tipi tycker om att arbeta och visar smakprov på hur det kan gå till. Foto: Christina Nordwall

FOTO:

Balansträna, mysa, leta vokaler eller räkna matematik. Uppgifterna varierar och matte är alltid med. Kerstin och Tipi är ett diplomerat terapi- och skolhundteam.

– Vi kan vara en resurs vid till exempel rehabilitering, habilitering, på äldreboende och i skolan, säger Kerstin Dahlén som driver 3L Hundteam.

 

Det blir en mer avslappnad stämning när Tipi är med och fokus riktas mot henne. Balansövningar, gång- eller gripträning blir något mer lustfyllt när det handlar om att ta en promenad med hunden, borsta den eller sätta på ett koppel.

– Det blir träning i en helt annan och avslappnande miljö, hunden ger motivation och personen tänker inte på att hon tränar, säger Kerstin Dahlén.

Det kan till exempel handla om en person som drabbats av stroke och behöver öva på att gå. Istället för att göra övningar med hjälp av redskap inomhus kan det ske under en hundpromenad. Promenaden i sig ger ökad styrka och uthållighet och genom att ta på sele och koppel samt ge godis ur burk under promenaden tränas till exempel finmotorik och balans.

– Under praktiken har vi bland annat varit på en skola, ett äldreboende och hos en strokepatient. Det är så otroligt motiverande med den respons man får tillbaka, säger Kerstin.

Hon berättar att i skolans värld kan det handla om att elever med lässvårigheter får läsa högt för Tipi eller att elever får öva matematik på ett lite roligare sätt.

– Till exempel genom att räkna hur många klor Tipi har eller mäta hennes svans och rygg och lägga ihop det.

 

Utbildningen är omfattande och arbetsuppgifterna ställer krav både på hundförare och hund. En terapi- och skolhund ska kunna söka kontakt, ligga nära och lägga hakan i knät på någon den inte känner. Dessutom ska hunden kunna apportera och göra lite roliga trix. Det är också viktigt att den kan koppla av på olika platser.

– Hunden får genomgå tester och ska bland annat kunna röra sig i olika miljöer, gilla människor, inte vara rädd och vilja samarbeta, säger Kerstin Dahlén.

Det är inte rasen som är avgörande utan hundens psyke och så klart att den gillar att jobba.

– Det är hundens förutsättningar som är det viktiga, säger Kerstin som tillsammans med Tipi ägnar flera timmar varje dag åt träning och promenader.

– Först gick vi utbildning till besökshund vilket mer handlar om umgänge, till exempel att hälsa på hos ett äldreboende.

Det var roligt och gav mersmak och Kerstin bestämde sig för att fortsätta. Nyligen blev Tipi diplomerad terapi- och skolhund och är nu på jakt efter fler uppdrag. Men inte mer än fyra timmar per dag, jobbet är krävande även för en mycket arbetsvillig hund. Och för matte gäller det att hela tiden ha kontroll över situationen.

– Det är viktigt att jag som hundförare är väl förberedd inför våra uppdrag. Det handlar bland annat om att veta vilka förutsättningar den person eller den grupp vi besöker har och att lägga upp en arbetsplan utefter det, att ta reda på om det finns allergier och vilka lokaler det går bra att vara i. Tipi ska dessutom vara ren och prydlig inför varje besök, säger Kerstin.

Det är också en hel del utrustning som ska med när Kerstin och Tipi ska arbeta. Bland annat kam, borste, aktivitetsmatta, handduk, handsprit, vattenskål, bollar och pausmatta för Tipi.

– Tipi har hittat sin nisch och jag tycker att tillfredsställelsen man får genom att göra detta är stor, det är en social insats och jag har fått fin respons.

Antalet diplomerade terapi- och/eller skolhundsteam i Sverige är ännu relativt få. Men fler och fler får upp ögonen för terapi- och skolhundar och ser vilken tillgång de kan vara.

– Det finns en otrolig bredd inom området och en välutbildad hund kan tillföra så mycket. Drömmen är att få vara en extra resurs inom vård, omsorg och skola i kommunen, säger Kerstin Dahlén.

Läs mer i Norra Halland den 3/1–20.