Stor minskning av antalet besökare till turistbyrån
Turistinformatörerna Birgitta Severinsson och Felicia Andersson tycker att det är lite ovant att inte ha en butik, men ser det som positivt att till exempel vara integrerade i Konsthallen.
Sedan i maj håller numera Kungsbacka turistbyrå till i Konsthallen på kulturhuset Fyren. I resonemanget kring fördelarna med flytten fanns argument som att ha allt samlat på ett ställe, kultur, bibliotek och turism. Det har således i flera avseenden blivit en ny typ av turistbyrå.
– Vi har ingen butik nu till exempel, och det känns lite ovant att inte ha så mycket att sälja. Å andra sidan är det kul att vara här i konsthallen. Vi har fått lära oss mer om konst och hjälpt till att visa hallen för besökare under sommaren, säger Birgitta Severinsson som arbetar på turistbyrån.
Att det blivit ett tapp i antal besökare har dock märkts av.
– Det känns som att folk börjar hitta hit nu, men vi behöver bli bättre på att komma ut med information och skylta upp så att människor vet var vi är. Sedan har vi ju fått en väldigt olycklig trafiksituation med Borgmästaregatan som är avstängd på grund av den dåliga bron.
Vilka är det som kommer hit?
– Det är ju turister förstås, och sen många som vill köpa biljetter till olika arrangemang. Särskilt de lite äldre som kanske inte är vana att använda datorn till att köpa biljetter, säger Birgitta Severinsson.
Minskat drastiskt
Trafiken till den digitala turistsajten visitkungsbacka går bra. Där har användarna strömmat till och ökat med 28 procent under perioden maj till och med augusti jämfört med
förra året. Men till turistbyrån har besökarantalet minskat drastiskt under samma period – jämfört med 2018 är minskningen 63 procent.
– Framförallt har det varit svårt att få våra lokala besökare att hitta hit. Där finns det säkert flera förklaringar. Många har nog vant sig vid placeringen på torget och sådant tar tid att arbeta in. Sedan har situationen runt Borgmästaregatan påverkat och det byggs mycket kring Valand, vi har gjort mätningen på annat sätt än tidigare, så det finns många delar att titta på, säger Wendela Sanne Öhrnell på Kultur och fritid.
Vad är planen nu?
– Vi ska se över, utvärdera och se hur vi kan jobba med vår informationsstrategi. En sak som blir allt viktigare är våra infopoints som finns ute nära våra besökare, de funkar bra och vår webbsida går bra och ökar. Det är ju så att det sker en slags omvälvning, men vi ska tillmötesgå alla typer av besökare, säger Wendela Sanne Öhrnell.
Ingen kommentar från nämnden
Kristina Karlsson, ordförande i nämnden för Kultur och fritid menar att det är för tidigt att säga något om tappet i antal besökare till nya turistbyrån.
– Nej, jag kan faktiskt inte kommentera det. Det är för tidigt och vi har inte gjort någon analys ännu. Många använder webben, kanske har vädret spelat in, men vi har inte tittat på det närmare ännu.
Besök i siffror maj – augusti
Turistbyrån:
2018: 16 230
2019: 5923
Visitkungsbacka.se
2018: 50 499
2019: 64 741
källa: kungsbacka kommun