Några meter från ett övergångsställe på Kungsgatan har en skylt med rullande reklam satts upp. Farligt, menar trafikanter.
– Det blev inte bra, medger trafikingenjör Olivia Hägglöf.
Kungsbacka har skrivit avtal med skyltföretaget JCDecaux om att sätta upp skyltar runt om i Kungsbacka. Nyligen sattes en upp på Kungsgatan, och de har fått invånare att reagera. Reklamen växlar var femte sekund, och risken finns att det tar uppmärksamhet från bilister som passerar övergångsstället alldeles intill.
Trafikingenjör Olivia Hägglöf på kommunen håller med om att det inte blivit bra.
– Vi yttrade inför bygglovet och krävde att det skulle vara minst sex meter till övergångsstället. Då stod det också att reklamtavlan hade möjlighet till växlande budskap, men det yttrade vi oss inte om.
Men nu när skylten är uppe är det tydligt att skylten riskerar att påverka trafiksäkerheten.
– Jag har varit i kontakt med JCDecaux och de säger att standard är bildväxling var tionde sekund, inte var femte som här. Vid större vägar har de 20 sekunder. Men vi tycker inte att det känns lämpligt med bildväxling överhuvudtaget.
Nu blir det en diskussion om reklamen ska bli ”analog”, det vill säga växla budskap så sällan att man inte uppfattar den som rullande.
Men fler skyltar är på väg, så hur blir det med dem?
– Vi får vara mer på tårna, säger Olivia Hägglöf.
"98 procent av alla vi möter är positiva"
I en fruktansvärd storm i januari 1920 går ångfartyget Macona under på revet utanför Nidingen. 49 besättningsmän omkommer – bara en enda man överlever genom att klamra sig fast i masttoppen i vinterkylan. Nu berättar Frillesåsförfattaren Carl-Magnus Stolt den dramatiska historien.