P-avgifter gick plus 4 miljoner
Parkeringsavgifterna gav Kungsbacka ett överskott på fyra miljoner förra året. Men syftet är enbart att styra trafiken, hävdar Monica Neptun (L), Tekniknämndens ordförande. Den policyn kan i framtiden ge stora skillnader mellan p-husavgifter.
Dyr p-plats ska avskräcka bilister.
Nästa år höjs taket för p-avgiften från 5 till 8 kronor. Tanken bakom höga maxtaxor är att man ska kunna styra bilisterna till vissa områden, så att inte centrum blir överlastat av cirkulerande bilar som jagar p-plats för att kunna besöka innerstadens butiker och kontor.
Idag är det för liten skillnad på billigt och dyrt, enligt Tekniks utredning. Inte minst i p-hus bör priset ligga lägre: "parkeringshus har av erfarenhet en viss tröskeleffekt, dvs det anses svårtillgängligt av bilister". Det kan alltså bli hyfsat billigt i det gigantiska p-huset Linden som byggs just nu, medan det runt Kungsbacka torg lär bli maxavgift.
Kungsbacka ligger i dag lågt jämfört med till exempel Göteborg och Halmstad. I Varberg är det dock gratis med p-skiva.
Så hur avgör man vad som är rätt nivå? Den frågan vill Kungsbackabornas Roger Larsson ha svar på, och på tisdagens fullmäktigemöte redovisade Monica Neptun (L), ordförande för nämnden för Teknik, p-avgiftskalkylen.
Den visar att kostnaderna 2018 var cirka 8,2 miljoner: arbetskraft 3,5 miljoner, automater, fordon och annat 3,35 miljoner, underhåll och kundtjänst 1,2 miljoner och övrigt 150 000 kronor.
Under året fick man in p-avgifter på 10,2 miljoner och felparkeringsavgifter på 2 miljoner, sammanlagt 12,2 miljoner.
Sammantaget gick alltså p-budgeten plus med fyra miljoner.
Men hur går det ihop med trafikförordningen som säger att p-avgifter inte får användas i syfte att ge intäkter till kommunen?
Jo, enligt Monica Neptun var det inte meningen att gå plus.
– Nej, vi budgeterar aldrig med parkeringsintäkter, de används enbart för att styra trafiken.
Men då borde ni väl sänka avgiften?
– Vi vill styra med högre avgifter.
Det blir väl samma effekt om både högsta och lägsta sänks?
– Jo, när du ställer frågan på sin spets. Jag har inget bättre svar, vi får ta upp det till diskussion.
Emanuel Forsell, enhetschef på Teknik, arbetar med parkeringsfrågor. Även han menar att plusresultatet inte är avsiktligt.
– Vi diskuterar bara vilka avgifter som är rimliga som styrmedel.
Inte ens när man bygger ett nytt p-hus för 300 miljoner tar man hänsyn till inkomster från p-avgifter?
– Nej. P-huset finansieras dessutom till stor del av parkeringsinlösen (bostadsprojekten intill slipper bygga egna p-platser utan betalar ett antal platser i p-huset i stället).
Enligt Emanuel Forsell ska man inte heller ta hänsyn till priserna i till exempel Aranäs nya p-hus i Valand, där det kostar tio kronor i timmen.
– Vi kan inte höja och sänka beroende på vad en enskild aktör gör.
Om ni sätter 4 kronor i timmen i ert p-hus kan det slå hårt mot Aranäs?
– Vi har olika förutsättningar, Aranäs styrs inte av trafikförordningen.
Kristian Alm
Fakta p-avgifter 2020
Högsta avgift: 8 kronor per timme
Högsta p-bot: 800 kronor
Boendekort: 350 kronor
P-skiva med gratis parkering första timmen införs på sikt i hela Kungsbacka stad.