Så är det att köra Mercedes nya lyxbil
Av Annika Lundby
Tyst som en elbil men pigg som en sportbil.
Mercedes-Benz har kombinerat det bästa av två världar i sin EQC 400.
ELEKTISK. Mercedes-Benz EQC 400 är en elbil med kvalitetskänsla för den som tycker 40 mil per laddning är lagom. Foto: Annika Lundby
Vädret i Kungsbacka är typiskt höstrusk, grått och blött. Att få sätta sig i Mercedes-Benz EQC 400 är som att komma till värmen. Första inrycket är att det är en rymlig bil för både förare, passagerare och för att lasta i. Och man sitter högt, så är man inte så lång är det extra fotsteget längs sidorna till god hjälp när man ska kliva in och ut. Tillhör man däremot de som reser sig lite högre över marken kan nog fotsteget kännas onödigt och kanske även i vägen.
Stilren interiör.
Elektrisk intelligensSerien EQ står för ”Electric” intelligence” eller elektrisk intelligens och EQC är en crossover i familjen. Modellen har två elmotorer som omvandlar energin i batteriet till mekanisk energi som ger en effekt på 300kW eller 408 hästkrafter. Högvoltsbatteriet är monterat i golvet och sänker även bilens tyngdpunkt fvilket skapar extra stabilitet vid körning.
Hur är då Mercedes-Benz EQC 400 att köra? Första tanken efter att ha startat bilen och ställt in stolen är, var finns växelväljaren? Efter att ha testat att slå på vindrutetorkarna med höger rattspak står det klart att det är här man lägger i drive. Sedan är det bara att köra. Då man sitter högt har man god sikt och EQC 400 erbjuder mycket mjuk körning. Den svarar bra från stillastående i rondeller och på motorvägen ligger den stabilt och rullar ganska så tyst framåt. Här upplevs varningstecknet i backspegeln som en mycket bra funktion för att varna om bilar som kör om.
Beroende på vilken körning man vill ha går det att välja mellan de olika körlägena eco med så låg förbrukning som möjligt, comfort för bekväm körning, sport som ger snabbare gasrespons och specialaren Max range för optimal räckvidd.
Virituell och verkligNär provkörningen rullar vidare på landsvägar känns det nästan som att vara ute och åka tåg. Det matar på tyst och lugnt i 70 kilometer i timman. Skulle man komma vilse eller bara vill veta hur man ska ta sig från a till b är det bara att säga ”Hej Mercedes” och ställa sin fråga. Kanske undrar man hur man kör från Kungsbacka till Fjärås. Då kommer färdvisningen upp på skärmen. I den provkörda bilen finns ett system som kombinerar den virituella bilden i navigationen med den verkliga. Det vill säga att bredvid kartan kommer även en live-bild upp över det du som förare ser framför dig med väghänvisning.
Hur man vill att instrumentpanelen ska se ut går att variera.
Interiör och exteriörUtseendemässigt har Mercedes-Benz EQC 400 ett stilrent, modernt och exklusivt utseende men även med ett visst mått attityd. Funktionerna har inte fått ge vika för utseende utan uppbyggnaden känns logisk och det är lätt att hitta i menyerna.
Vill man ha lite extra lyxig känsla kan man välja till massagestolar för svanken.
FörbrukningMercedes-Benz EQC 400 ska enligt den tekniksa specifilkationen kunna köra cirka 40 mil på en laddning. Vid blandad körning drar den strax över 21 kWh per 100 kilometer och prislappen för den provkörda bilen hamnar runt 900 000 kronor.