Platsvarumärke ska lyfta kommunen
Av Elisabeth Däljemar
Kungsbacka ska få ett nytt läge. Från ett mer tillbakalutat läge, till en plats som känns dynamisk och nyfiken. Vägen dit går genom kommunens nya platsvarumärke.
Kungsbacka ska bli mer offensivt, bland annat med hjälp av ettplatsvarumärke. Foto: Kungsbacka kommun.
”Kraft att skapa. Plats att leva.” Så lyder den slogan som från och med nu ska vara Kungsbackas nya platsvarumärke. Tanken är att de två meningarna ska ge kraft och inspirera till nytänkande om vår kommun.
– Platsvarumärket har tagits fram för att attrahera företag, kompetens och besökare till kommunen. Men också för att skapa stolthet bland invånare, säger Jessica Blume, platsutvecklare på Kungsbacka kommun.
Platsvarumärket ska utgöra en plattform som alla som på olika sätt vill berätta om, eller skapa något som anknyter till Kungsbacka ska kunna använda sig av och samlas kring.
Det ska även vara ett löfte om vad den som söker sig till vår kommun kan förvänta sig av livet i Kungsbacka.
På sikt vill kommunen att varumärket ska innebära en förnyelse, som flyttar Kungsbacka ”från ett mer tillbakalutat läge, till en plats som känns dynamisk och nyfiken.” En slogan som inspirerar och får människor att vilja åstadkomma något positivt.
Till sin hjälp med att skapa det nya platsvarumärket har kommunen tagit oss som bor och verkar i kommunen.
– Arbetet med att ta fram en gemensam identitet för platsen har varit så intressant. Vi har samlat flera hundra svar från invånare, medarbetare och företagare för att hitta essensen, det unika med Kungsbacka som plats, säger Hanna Littorin, kommunikationsspecialist på Kungsbacka kommun.