"Utred station i Frillesås"
En Frillesåsstation finns inte med i den kommande översiktsplanen. Men Liberalerna kräver nu att kommunen nu börjar planera för ytterligare ett tågstopp. Övriga partier ger förslaget stöd – men Liberalerna kritik.
Liberalerna Tommy Rydfeldt och Madelene Höök.
I november ska den nya översiktplanen för hela Kungsbacka klubbas, med bland annat hur man ser på kommunikationer fram till 2040. Där finns ingen station i Frillesås med, kunde Norra Halland berätta förra veckan.
Men trots det går nu Liberalerna ut på både lokal och regional nivå och kräver att Kungsbacka börjar planera för en station.
– När Västlänken och tunneln genom Varberg är klara 2026 så startar Region Halland och Hallandstrafiken ett nytt regionalt tågsystem mellan Göteborg och varberg. Då ryms det ett stopp i Frillesås, säger regionpolitikern Tommy Rydfeldt (L).
Med nytt menas att trafiken renodlas så att Öresundstågen bara kommer att göra ett stopp i varje kommun, medan regiontågen (Västtrafiktågen idag) utökas till en pendeltågslinje till Varberg. Den får då stopp i Varberg, den kommande stationen i Väröbacka, Åsa, Kungsbacka, Mölndal och Göteborg. Dessutom kommer förstås Kungsbackapendeln att finnas kvar.
Frillesåsstopp
– Ett Frillesåsstopp skulle inte påverka Öresundstågstrafiken, hävdar Tommy Rydfeldt, och menar att farhågorna för långa pendlingstider från Falkenberg därmed undanröjs.
Förslaget till nytt tågsystem har antagits av Region Halland, så där finns inget hinder. Men det krävs att Kungsbacka vill ha en station, och börjar trycka på hos Trafikverket och regionen. Och är beredd att betala!
Frillesåsliberalen Madelene Höök menar att det är viktigt för att orten ska kunna fortsätta växa. Hon jobbar själv i Varberg och ser behovet.
– Och tåget behövs för hållbart resande.
Men kommunen lär ju få betala stationen?
– Det finns regionala pengar att söka, så det får väl bli en diskussion.
Så du och Tommy måste komma överens?
– Ha, ja, så är det.
De menar att det borde räcka med en enklare station som den i Anneberg, med två perronger och väderskydd.
– Då talar vi om 15-20 miljoner, hävdar Tommy Rydfeldt.
Kritik mot Liberalerna
Liberalernas initiativ möts med skepsis av andra partier. Inte själva idén om en station, men sättet att föra fram det på. Moderata kommunalrådet Lisa Andersson:
– Om vi gör ändringar i översiktsplanen måste den ut på samråd igen. Lite konstigt kan jag tycka, att Liberalerna kommer med detta förslag nu och inte nämnt stationen innan i de många dialogerna till ÖP. Men en station i Frillesås kan mycket väl vara en tänkbar placering framöver.
Centerpartiets kommunalråd Fredrik Hansson:
– Att Liberalerna vill driva frågan om en ny station i Frillesås var en nyhet för mig, och inget jag hört att de lyft tidigare. De kanske läst vårt remissvar till översiktsplanen? En station i Frillesås är viktig för god kollekttivtrafik, men det är Region Halland som bör utreda frågan. En tomt finns redan i Frillesås.
Socialdemokraternas kommunalråd Eva Borg:
– I vårt remisssvar till Översiktsplanen skriver vi "Vi ser dock gärna en tågstation i Frillesås". Vi arbetar just nu med att ta fram vårt handlingsprogram inför valet och en station i Frillesås är jag säker på att vi kommer att ha med.
Summa summarum: alla partier verkar överens om att en station i Frillesås är önskvärd, men däremot inte exakt hur själva processen ska gå till.