NYHETER 2022-09-02 KL. 09:00

Nytt hopp för förbigångsspår vid Lekarekulle

Av Johanna Simonsson

När den nationella planen för transportinfrastruktur i Sverige klubbades i somras var det en stor besvikelse när Kungsbacka blev utan pengar. Nytt hopp har dock växt till liv när det står klart att Trafikverket har pågående samtal med Region Halland och försöker hitta finansiering.
– Det är bara att hålla tummarna för åren går ju, säger kommunalråd Fredrik Hansson (C).

Nytt hopp för förbigångsspår vid Lekarekulle
Nytt hopp för förbigångsspår i Lekarekullen. Arkivfoto: Norra Halland

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter

När både Varbergstunneln och Västlänken i Göteborg står klara så kommer det behövas fler spår om de ska kunna nyttjas till max säger Fredrik Hansson.
– Det en flaskhals i vår kommun nu för att de ska kunna få full kapacitet.

Framförallt är det att bygga ett förbigångsspår vid Lekarekulle som behöver prioriteras.
– Rent kapacitetsmässigt är det svårt att få plats med tågen om vi inte kan köra långsammare tåg åt sidan så de snabbare tågen kan passera.

Han berättar att planen på sikt är att det ska kunna gå ett pendeltåg mellan Varberg och Göteborg, liknande det befintliga Öresundståget som går mellan Halmstad och Göteborg.
– Det är viktigt att vi ökar tågpendlingen. Vi vill bygga en ny station i Frillesås. För att det ska kunna bli möjligt är ett förbigångsspår väldigt viktigt.

Trafikverket
Den nationella planen som är lagd nu sträcker sig till år 2033, men revideras vart fjärde år och då kan större objekt komma in. Malin Lindh på Trafikverket säger att de just nu jobbar med att hitta finansiering.
– Vi delar bilden av att det behövs ett förbigångsspår i Lekarekulle. Vi har möten med Region Halland för att tillsammans titta på vilka behov vi har och vilka åtgärder som behöver komma till. Som läget är nu så finns inte det här med i trafikverkets nationella plan. Vi håller just nu på att titta på om vi kan hitta finansiering till det ändå, men i nuläget finns det inget beslut.

Hon berättar att Trafikverket också tycker att det är en angelägen åtgärd att öka kapaciteten på Västkustbanan.
– Det finns en ständig efterfrågan på att köra mer tåg. Då behövs mer robusta och kapacitetstark järnväg byggas för kunna möta den stora resande efterfrågan.

Trafikverket har i nuläget ingen prognos för när det kommer fattas ett beslut i frågan.



Fredrik Hansson (C) tycker att det är viktigt att öka tågpendlingen. Arkivfoto: Norra Halland


TV-klipp och nyheter

Riktig bilglädje vid Rolfsån
2025-05-11 KL. 17:45
Premium

Riktig bilglädje vid Rolfsån

Tränaren om vinsten:
2025-05-11 KL. 19:04
Premium

Tränaren om vinsten: "Det behövde vi"

Lyckad premiär på City Rock
2025-05-11 KL. 15:00
Premium

Lyckad premiär på City Rock

Lärorikt om hemberedskap
NYHETER 2025-05-10 KL. 18:05
Premium

Lärorikt om hemberedskap

Krönika: Hurra för Europa!
KRÖNIKOR 2025-05-09 KL. 13:30
Premium

Krönika: Hurra för Europa!

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | FOTBOLL 2025-05-11 KL. 19:04
Tränaren om vinsten: "Det behövde vi"
Premium | NYHETER 2025-05-11 KL. 17:45
Riktig bilglädje vid Rolfsån
Premium | KULTUR & NÖJE 2025-05-11 KL. 15:00
Lyckad premiär på City Rock

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Kungsbackagäng bärgade tyskt krigsflyg ur isen

Kungsbackagäng bärgade tyskt krigsflyg ur isen

Den 2 maj 1945 insåg tre unga tyska flygare att kriget var förlorat. De hade ingen lust att kapitulera i Norge utan nödlandade på isen på Torne träsk. Planet sjönk senare till botten, men 1986 fick en brokig samling äventyrare för sig att det skulle bärgas. Pensionerade polisen och hembygdsforskaren Sune Börjesson berättar här den spännande historien om hur Kungsbacka blev centrum för expeditionen.