Transportstyrelsen har tagit fram förslag på nya tekniska krav hur hastighetsbegränsningen av en A-traktor ska vara utförd. Tanken är att de nya reglerna i förslaget ska börja gälla hösten 2025.
– Målet med de nya reglerna är att höja trafiksäkerheten, säger Josefine Montelius, utredare vid Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.
Antalet registrerade A-traktorer fortsätter att öka i Sverige. Vid årsskiftet 2023–2024 fanns det cirka 56 000 A-traktorer, vilket är mer än en fördubbling jämfört med 2019. Något som också ökat är är olyckorna, under 2023 inträffade 346 personskadeolyckor med A-traktorer inblandade.
Transportstyrelsen fick 2021 uppdrag från regeringen att utreda behovet av ett förändrat regelverk för A-traktorer. Sedan dess har en rad regelskärpningar genomförts. Det är nu bland annat krav på vinterdäck, bilbälte och en hastighetsbegränsning på 30 kilometer i timmen.
Nu kommer ytterligare förslag på nya regler kring A-traktorer. Transportstyrelsen vill göra det enklare att upptäcka manipulation av A-traktorer, så att de inte kan köras i högre hastighet än vad som är tillåtet. Bakgrunden är att vissa av dagens elektroniska hastighetsbegränsningar är enkla att manipulera och samtidigt är det svårt att kontrollera hur de manipulerats.
Förslaget är nya tydliga tekniska krav på hur hastighetsbegränsningen ska vara utförd. Bland annat vill man koppla in en hastighetsregulator.
– Vi har tydliggjort kraven. Det blir som en checklista att följa för att göra det enklare för både föräldrar, besiktningsföretag och polis att kontrollera om en A-traktor har manipulerats, säger Josefine Montelius i pressmeddelandet.
Alla A-traktorer som godkänts innan de nya reglerna träder i kraft kan användas precis som innan. Har en A-traktor manipulerats och stoppats av polis så kommer ägaren föreläggas om registreringsbesiktning där de nya kraven ska vara uppfyllda.
I förslaget finns det också tydligare krav på hur LGF-skylten ska vara placerad och utformad.
– Idag så viks och klipps många skyltar för att passa in. Det är egentligen inte tillåtet, så vi har förtydligat vad som gäller. De här skyltarna ska ju vara hela och rena, säger Josefine Montelius.
Nu vill Transportstyrelsen få in synpunkter på förslaget som också ska skickas på remiss till berörda myndigheter och organisationer. Det går att lämna synpunkter på förslaget fram till och med den 2 september i år.
Receptet fanns gömt i ett apoteksskåp
Hela jorden skalv när hon dog den 23 oktober
✔ Så går det för FBK ✔ Mest överskattad ✔ Mest underskattad
Covid, influensa och mykoplasma cirkulerar i Halland
Polisen har de senaste åren följt en grupp ungdomar i Hålabäck som polisen ser en problembild kring. Några av dem kan kopplas till narkotikahantering eller annan kriminalitet. Två av ungdomarna bor på adressen som besköts i augusti. – Vi jobbar, i samverkan med sociala myndigheter, med att hjälpa dem i rätt riktning, säger lokalpolisområdeschefen Johanna Hennix.