NYHETER 2024-06-18 KL. 07:00

Nytt förslag för att upptäcka manipulation av A-traktorer

Av Anton Lorentzson

Transportstyrelsen har tagit fram förslag på nya tekniska krav hur hastighets­begränsningen av en A-traktor ska vara utförd. Tanken är att de nya reglerna i förslaget ska börja gälla hösten 2025.
– Målet med de nya reglerna är att höja trafiksäkerheten, säger Josefine Montelius, utredare vid Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Nytt förslag för att upptäcka manipulation av A-traktorer
Transportstyrelsen har tagit fram förslag på tydliggjorda tekniska krav för att enklare kunna kontrollera om en A-traktor har manipulerats. Arkivfoto: Norra Halland

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter

Antalet registrerade A-traktorer fortsätter att öka i Sverige. Vid årsskiftet 2023–2024 fanns det cirka 56 000 A-traktorer, vilket är mer än en fördubbling jämfört med 2019. Något som också ökat är är olyckorna, under 2023 inträffade 346 personskadeolyckor med A-traktorer inblandade.

Transportstyrelsen fick 2021 uppdrag från regeringen att utreda behovet av ett förändrat regelverk för A-traktorer. Sedan dess har en rad regelskärpningar genomförts. Det är nu bland annat krav på vinterdäck, bilbälte och en hastighetsbegränsning på 30 kilometer i timmen.

Nu kommer ytterligare förslag på nya regler kring A-traktorer. Transportstyrelsen vill göra det enklare att upptäcka manipulation av A-traktorer, så att de inte kan köras i högre hastighet än vad som är tillåtet. Bakgrunden är att vissa av dagens elektroniska hastighetsbegränsningar är enkla att manipulera och samtidigt är det svårt att kontrollera hur de manipulerats.

Förslaget är nya tydliga tekniska krav på hur hastighetsbegränsningen ska vara utförd. Bland annat vill man koppla in en hastighetsregulator.

– Vi har tydliggjort kraven. Det blir som en checklista att följa för att göra det enklare för både föräldrar, besiktningsföretag och polis att kontrollera om en A-traktor har manipulerats, säger Josefine Montelius i pressmeddelandet.

Alla A-traktorer som godkänts innan de nya reglerna träder i kraft kan användas precis som innan. Har en A-traktor manipulerats och stoppats av polis så kommer ägaren föreläggas om registreringsbesiktning där de nya kraven ska vara uppfyllda.

I förslaget finns det också tydligare krav på hur LGF-skylten ska vara placerad och utformad.

– Idag så viks och klipps många skyltar för att passa in. Det är egentligen inte tillåtet, så vi har förtydligat vad som gäller. De här skyltarna ska ju vara hela och rena, säger Josefine Montelius.

Nu vill Transportstyrelsen få in synpunkter på förslaget som också ska skickas på remiss till berörda myndigheter och organisationer. Det går att lämna synpunkter på förslaget fram till och med den 2 september i år.



Tuff omställning när cancern tog Kristins sångröst
NYHETER 2025-05-08 KL. 21:00
Premium

Tuff omställning när cancern tog Kristins sångröst

Hanhalsbon har skapat en föreläsning om vägen tillbaka

Spelet bakom värvningarna
BANDY 2025-05-08 KL. 14:00
Premium

Spelet bakom värvningarna

✔ Dissen mot rivalen ✔ Sommarbandyskolan ✔ Värvningen de missade

Två barn som inte kunde simma kom bort i badhus
NYHETER 2025-05-08 KL. 07:45
Premium

Två barn som inte kunde simma kom bort i badhus

IVO har granskat händelsen

Tränaren om FBK:s nya truppbygge
BANDY 2025-05-07 KL. 20:00
Premium

Tränaren om FBK:s nya truppbygge

✔ Kaptensskiftet ✔ Viktigaste nyförvärvet ✔ Den nya målvaktsduon

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | NYHETER 2025-05-09 KL. 19:00
Pysselbok ska lära barn om hotad fisk
Premium | KRÖNIKOR 2025-05-09 KL. 13:30
Krönika: Hurra för Europa!

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Kungsbackagäng bärgade tyskt krigsflyg ur isen

Kungsbackagäng bärgade tyskt krigsflyg ur isen

Den 2 maj 1945 insåg tre unga tyska flygare att kriget var förlorat. De hade ingen lust att kapitulera i Norge utan nödlandade på isen på Torne träsk. Planet sjönk senare till botten, men 1986 fick en brokig samling äventyrare för sig att det skulle bärgas. Pensionerade polisen och hembygdsforskaren Sune Börjesson berättar här den spännande historien om hur Kungsbacka blev centrum för expeditionen.